Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Informatie over Treibball

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
doggyfun
Erelid
Berichten: 1071
Lid geworden op: 07 jul 2005 17:17
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar
Locatie: zevenaar

Informatie over Treibball

Ongelezen bericht door doggyfun »

Treibball, plezier voor hond en handler!

Treibball is nog een jonge sport binnen Nederland. Van oorsprong is het bedacht door Jan Nijboer, een Nederlander die in Duitsland woont.
In Duitsland en Zwitserland is Treibball inmiddels uitgegroeid tot een populaire hondensport, en vinden er jaarlijks een aantal wedstrijden plaats.
In Nederland wint deze sport ook aan populariteit.

Hoe gaat Treibball ?
Afhankelijk van het niveau liggen er op een groot veld max. 8 grote ballen, in een driehoeksvorm, net zoals bij poolbiljarten.
De handler staat met zijn hond aan de rand van het veld bij een goal. Op teken van de handler dient de hond zo snel mogelijk achter de achterste bal een positie in te nemen, dit kan staan, zitten of liggen zijn. Op een volgend commando dient de hond de achterste bal als eerste naar zijn baas te drijven, de goal in. Als die bal in de goal zit, wordt de hond weer uitgestuurd om een volgende bal te gaan halen. Hier hoeft de hond geen positie meer in te nemen, echter ik adviseer om het wel te doen in de trainingen om de rust erin te houden. Als alle ballen in de goal zitten, wordt de hond weer in een positie geplaatst (sta, of zit, of af) en stopt de tijd. Bij Treibball mag men gebruik maken van stem, handgebaren en/of fluitsignalen.

Bij het drijven van de bal denken misschien veel mensen dat het net zo gebeurt als het drijven van schapen, maar niks is minder waar. Schapen worden gedreven door de lichaamstaal van de hond, echter een bal zal op die manier nooit in beweging gaan komen. Het drijven bij Treibball wil zeggen dat de honden met de snuit de bal voorwaarts duwen. Liever niet met de borstkast (kost vrij veel energie om dan de bal voort te bewegen, en al helemaal niet met de poten, dit met het oog op de veiligheid.
Hoe lager dat de hond de bal aanraakt, des te minder energie kost het voor de hond. Probeer het zelf maar eens uit: maak een vuist en tik met gemiddelde kracht een keer tegen de bovenste helft van de bal aan, en een keer tegen de onderste helft. Je zult zien dat bij het aanraken van de onderste helft, de bal veel verder komt terwijl je evenveel kracht gebruikte.

Er kunnen ook nog bonuspunten verdiend worden voor een mooie samenwerking en gehoorzaamheid. Strafpunten kunnen ook gekregen worden, door bijv. opzettelijk de bal aanraken door de handler. Diskwalificatie volgt o.a. bij het bewust kapotbijten van de bal, en een handler die teveel druk zet op de hond (en de hond niet herstelt binnen 10 seconden). Het moet tenslotte een leuk samenspel zijn tussen hond en handler!

Wat maakt Treibball zo leuk voor iedereen?
Het mooie aan Treibball is, dat deze geweldige sport geschikt is voor bijna alle honden.
Mits goed aangeleerd is Treibball een sport met een lage belasting, dus kan het beoefend worden met jonge, oude honden,grote en kleine honden met een beperking zoals HD, blinde honden (belletje in de bal), dove honden (gebaren), en natuurlijk ook de gewone volwassen honden zonder beperkingen.
Echt elke hond van Chihuahua tot en met Sint Bernard, kan Treibball beoefenen, mits de hond wel wil samenwerken met de handler.
Daarbij is deze sport ook zeer geschikt voor de mindervalide handler, omdat men uiteindelijk de hond op afstand dirigeert, en ook in de aanleerfasen de handler geen intensieve bewegingen hoeft te maken.

Wat ik iedereen wel wil adviseren om ALTIJD een warming-up en cooling down te doen. Dit kan een heleboel chronische klachten, blessureleed aan spieren, banden en gewrichten verminderen of zelfs voorkomen.

Zoals bij nagenoeg alle hondensporten alle rassen tegen elkaar strijden op wedstrijd, wijkt Treibball hier vanaf.
Treibball Nederland hanteert de volgende indeling:
Groep 1: alle rassen behorende bij FCI groep 1 (herdershonden en veedrijvers) met een schofthoogte van meer dan 40,0 cm, evenals kruisingen waarvan beide ouders tot raspgroep 1 behoren.
Groep 2: alle rassen behorende bij FCI groep 1 (herdershonden en veedrijvers) met een schofthoogte van minder dan, of exact 40,0 cm, evenals kruisingen waarvan beide ouders tot rasgroep 1 behoren.
Groep 3: alle rassen en kruisingen die niet behoren tot groep 1 of 2 van het treibballreglement, met een schofthoogte van meer dan 40,0 cm
Groep 4: alle rassen en kruisingen die niet behoren tot groep 1 of 2 van het treibballreglement, met een schofthoogte van minder dan, of exact 40,0 cm.
De groepen 1 en 3 werken op wedstrijden met ballen die een doorsnede hebben van 65 cm, de groepen 2 en 4 werken met kleine ballen van 45 cm doorsnede.

Uiteraard bestaan er ook verschillende niveaus, namelijk:
* starters: het startersniveau is ingesteld om nieuwkomers in de treibballsport te laten wennen aan de wedstrijdsfeer, en de instap tot het lopen van wedstrijden laagdrempelig te houden. In dit niveau wordt er uitsluitend met 1 bal tegelijk gewerkt. De afstand van de bal tot de goal bedraagt 5 meter.
* niveau A: in niveau A dient de hond met 3 ballen te kunnen werken voor het onderdeel waarbij de ballen in een driehoeksvorm liggen. De afstand van de startbal tot de goal bedraagt 15 meter.
* niveau B: in niveau B dient de hond met 6 ballen tegelijk te kunnen werken voor het onderdeel waarbij de ballen in een driehoeksvorm liggen. De afstand van de startbal tot de goal bedraagt 20 meter.
* niveau C: in niveau C dient de hond met 8 ballen tegelijk te kunnen werken voor het onderdeel waarbij de ballen in een driehoeksvorm liggen. De afstand van de startbal tot de goal bedraagt 20 meter.

Natuurlijk wil niet iedereen wedstrijden gaan lopen. Daarom hebben we de sport zo opgezet dat het thuis ook beoefend kan worden. In de trainingsopbouw werk ik veel met 1 bal.
Met een bal kun je oneindig veel variëren, en werken aan een perfecte controle. Vaak wordt de overstap naar meerdere ballen veel te snel gemaakt, met alle gevolgen van dien.
Een hond snapt het niet meer, of gaat juist als een ongeleid projectiel met de bal aan de haal.
Ga pas met meerdere ballen werken, als je hond de basis heel goed beheerst. Eigenlijk moet je er naar toe werken dat elke stap die je hond maakt, een gecontroleerde beweging is. Rust in de oefening, in de training is essentieel voor een goed resultaat.

Enkele voorbeelden om ook met een bal veel variatie te kunnen bieden: de hond linksom en rechtsom helemaal om de bal heen te laten gaan, maar ook de hond achter de bal een positie in laten nemen. De positie achter de bal heb je nodig om voor het onderdeel met de ballen in driehoeksvorm (ook wel "het verplichte onderdeel" genoemd) de hond de eerste bal te laten drijven. Echter is het ook van belang dat je de hond op elk gewenst punt kunt laten stoppen. Hiermee kun je de spelvariant "parcours afleggen" doen.
Dit is ook leuk om thuis te oefenen. Zet een paar tuinstoelen, plantenbakken, emmers of iets dergelijks neer, zodat er een poortje ontstaat en laat je hond de bal door de poortjes drijven. Dit is niet makkelijk, maar wel ontzettend leuk. Een andere spelvariant wat ook zeer geschikt is om thuis te oefenen, is het dirigeren. Je legt ballen neer en dan de hond sturen en op jouw verzoek de ballen naar je toe laten drijven, of verder sturen naar een volgende bal. Een derde spelvariant die geweldig is om in de trainingen te doen is de tijd-gambling. Je geeft van tevoren aan hoe lang je hond er over doet om de bal(len) in de goal te drijven en de combinatie die het dichtst bij zijn opgegeven tijd zit, heeft gewonnen.
Het leuke van deze variant is dat werkelijk alle niveaus dit tegen elkaar kunnen strijden. Het is tenslotte zo dat het gaat om het inschatten van de tijd, niet om de hoeveelheid ballen. Deze spelvariant zorgt altijd voor verrassingen in alle opzichten.

Afbeelding
Sweep laat hier een perfecte push zien: halverwege de balhoogte, met de neus en mond dicht.
De mond mag ook gedeeltelijk geopend zijn, zo lang de hond maar niet hapt in de bal.

Afbeelding
Sweep is uitgestuurd achter de achterste bal.In dit geval heb ik gekozen voor de down-positie, maar het had ook staan of zitten kunnen zijn.

Veel plezier met Treibballen!
Er is voor de liefhebbers nog meer info te vinden (o.a. reglementen op de site van Treibball Nederland, www.treibball.nl

Groetjes
corina
Laatst gewijzigd door doggyfun op 25 dec 2011 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
Gebruikersavatar
MJ
Zeer actief
Berichten: 14593
Lid geworden op: 02 jul 2005 14:20
Aantal honden: 3
Locatie: Twente

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door MJ »

Helemaal niet bevooroordeeld of zo hoor Afbeelding :F: ...maar dit is zó ontzettend leuk om te doen samen met je hond ! :cheer:
Supernova
Zeer actief
Berichten: 10203
Lid geworden op: 17 jul 2009 18:54
Aantal honden: 2

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door Supernova »

MJ schreef:Helemaal niet bevooroordeeld of zo hoor Afbeelding :F: ...maar dit is zó ontzettend leuk om te doen samen met je hond ! :cheer:
Helemaal eens :cheer:
Gebruikersavatar
Marlouke
Actief
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:31
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog x Franse basset en een bruine Labrador
Contacteer:

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door Marlouke »

Ik ook ;) Haha...
Treibball, het samenwerkingsspel tussen baas & hond! http://www.sportdog.nl
Gebruikersavatar
*Anita*
Zeer actief
Berichten: 6232
Lid geworden op: 08 jan 2006 14:03
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1
Locatie: Bergeijk

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door *Anita* »

Toya vind dit ook gaaf. Alleen ze hapt in de bal :schrik:
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Gebruikersavatar
doggyfun
Erelid
Berichten: 1071
Lid geworden op: 07 jul 2005 17:17
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar
Locatie: zevenaar

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door doggyfun »

*Anita* schreef:Toya vind dit ook gaaf. Alleen ze hapt in de bal :schrik:
:mrgreen: , dat mag niet :neenee:
Gewoon even opnieuw het duwen van de bal aanleren.
Zelf op de bal gaan zitten, benen iets gespreid en Toya laten touchen op de bal, daarbij alleen clicken/belonen voor een dichte bek.
Vervolgens zelf achter de bal gaan staan, maar de bal klem zetten tussen je knieën, en weer hetzelfde vragen.
Daarna bal vrij laten liggen en Toya laten duwen.
Succes (tenminste als je het wil proberen)

Groetjes
corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
Digger
Vaste gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 nov 2004 11:17
Locatie: België

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door Digger »

Wordt dit in België ook ergens gedaan ?
Gebruikersavatar
Frouke
Zeer actief
Berichten: 484
Lid geworden op: 09 mar 2011 08:25
Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door Frouke »

Leuk stukje! Ik heb vorig jaar tijdens de Doedag de workshop traibball gedaan met mijn Border, ik had me er echt op verheugd, maar ze vond er helaas niks aan :(:
Gebruikersavatar
kayleigh*
Zeer actief
Berichten: 8647
Lid geworden op: 29 apr 2008 12:28
Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door kayleigh* »

Ik ga dit vanaf volgende week ook proberen met Kira. Lijkt me leuk. :D
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
Gebruikersavatar
mim
Zeer actief
Berichten: 3100
Lid geworden op: 18 feb 2006 15:34
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Aantal honden: 2
Locatie: In de buurt van Hilversum

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door mim »

Ik heb het een paar keer gedaan, maar Smokey vond het niks :oeps:
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
Gebruikersavatar
Magic
Zeer actief
Berichten: 5386
Lid geworden op: 09 okt 2009 11:25
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door Magic »

Magic vindt het ook geweldig om te doen, maar ik vind er zelf niet zoveel aan. Bij ons op de hondenschool plannen ze ook elke les 'iets anders doen' in, omdat een hele les treibbal te saai zou zijn :Q: . Dus of het is niet zo heel spannend, of ze geven hier niet zo goed les ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
Gebruikersavatar
MJ
Zeer actief
Berichten: 14593
Lid geworden op: 02 jul 2005 14:20
Aantal honden: 3
Locatie: Twente

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door MJ »

Magic schreef:Magic vindt het ook geweldig om te doen, maar ik vind er zelf niet zoveel aan. Bij ons op de hondenschool plannen ze ook elke les 'iets anders doen' in, omdat een hele les treibbal te saai zou zijn :Q: . Dus of het is niet zo heel spannend, of ze geven hier niet zo goed les ;).
Andere school zoeken. :D

Ik vind het ongelooflijk jammer dat wij niet meer mogen treibballen .
Het is zo leuk en juist zo afwisselend !

Corina ( of Marlouke) kunnen daar heeeel veel over vertellen. :lol1:
Heidi de Wachtel
nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2012 20:00
Aantal honden: 2

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door Heidi de Wachtel »

Het lijkt mij zo leuk om te doen met 1 van mijn honden. Had zelfs al een treiball gekocht. Maar het wordt hier nergens gegeven. :(:
Gebruikersavatar
Eilfy
Zeer actief
Berichten: 4464
Lid geworden op: 15 sep 2012 11:31
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik ga zondag een workshop Treibbal doen, ben heel benieuwd hoe Alfy (kruising toller en nog wat andere rassen) het gaat doen! Heb er zelf in ieder geval veel zin in want het ziet er erg leuk uit!
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door Hilde »

Wij gaan binnenkort ook meedoen met een workshop :D Een treibballende beagle :engel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ptje
Zeer actief
Berichten: 15796
Lid geworden op: 13 okt 2011 20:42
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2
Locatie: Groenlo

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door Ptje »

Lijkt me ook een hele leuke hondensport om te doen.
Ben benieuwd of ze dat wel beoefenen bij ons in de buurt.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
duitse herder
Zeer actief
Berichten: 7560
Lid geworden op: 02 mei 2009 17:00
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door duitse herder »

Noah wordt nu ook omgeschoold. Na 4 jaar flyball zijn we sinds februari begonnen met treibball. We hebben nu 6 lessen gehad en wonderbaarlijk wat ze in 6 lessen al kan! Daarbij is dit de enige sport waar Noah na 45 min echt moe is :LOL: Behendigheid en flyball kan ze heel lang volhouden, maar treibball is intensiever.
Perry en Noah

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door Hilde »

Leuk! Beau is niet moe te krijgen, na treibball is hij ook niet moe. Behendigheid ook niet, maar daar moeten ze ook minder nadenken. Leuk dat Noah het leuk vindt!

Toen ik hier postte moest ik de workshop nog doen.. Was direct verkocht en we doen het al weer bijna drie kwart jaar. Lopen nog wel achter omdat ik te weinig train :oeps: Maar wil het weer wat fanatieker gaan oppakken! Vind het een geweldige sport.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mito
Zeer actief
Berichten: 2514
Lid geworden op: 15 jul 2009 19:21
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door mito »

Wij hebben deze week bij de combisportwedstrijd de eerste beginselen gedaan. Ik vond het direct ook heel leuk. Het wordt bij ons op de vereniging niet gegeven omdat we te weinig ruimte hebben. Maar vanaf nu pakken de oefeningen er af en toe bij ter afwisseling. Maar zeker een leuke sport!
Afbeelding
Gebruikersavatar
moosje
Zeer actief
Berichten: 25591
Lid geworden op: 25 mei 2006 14:22
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Locatie: Bij Hoevelaken linksaf
Contacteer:

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door moosje »

Wij mogen over anderhalve maand eens kijken wat de dames er van vinden.
Jade heeft het volgens mij een keer gedaan met Antoinette toen ze daar logeerde. Bleza vindt de bal heel eng, of ziet het als een groot speelobject. Ben benieuwd, ik heb er zin in!
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza


Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Gebruikersavatar
Eilfy
Zeer actief
Berichten: 4464
Lid geworden op: 15 sep 2012 11:31
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik ben inmiddels instructeur treibball :) zou met Oryn dit jaar wedstrijden gaan lopen maar helaas...

Alfy en Pia treibballen ook en die vinden het fantastisch! Op de KC hebben we nu een kleine 30 treibballers :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Gebruikersavatar
Eilfy
Zeer actief
Berichten: 4464
Lid geworden op: 15 sep 2012 11:31
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik ben inmiddels instructeur treibball :) zou met Oryn dit jaar wedstrijden gaan lopen maar helaas...

Alfy en Pia treibballen ook en die vinden het fantastisch! Op de KC hebben we nu een kleine 30 treibballers :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door sbientje »

wij doen hopelijk op de doedag een workshop treibball :) Ben wel benieuwd! lijkt me op zich wel leuk eigenlijk :)
DaniBanani
Zeer actief
Berichten: 904
Lid geworden op: 25 aug 2012 16:01
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Aantal honden: 1
Locatie: Alkmaar

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Ik heb vandaag met Dexter onze eerste Treibball-les gedaan. Onwijs leuk vind ik het, en Dexter ook. Helemaal blij tegen die bal aanduwen steeds, haha.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Plumeau
Zeer actief
Berichten: 1683
Lid geworden op: 01 sep 2011 21:04
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie
Locatie: Midden NL

Re: Ïnformatie over Treibball

Ongelezen bericht door Plumeau »

Bij ons in Nieuwegein pakken ze het heel rustig aan. Eerst alles rondom de bal onder controle, daarna pas 'echt' met de bal werken. Pipra vindt het prima, zolang er maar beloond wordt ;)
Salina, die aan de kant stond te kijken, heeft minder geduld. Zij ging na de les met een kleine tennisbal door de woonkamer aan de gang om te laten zien dat zij het allang snapt :lol1:
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”