Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Politiehonden van weleer

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Saba
Zeer actief
Berichten: 520
Lid geworden op: 03 sep 2008 16:13

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door Saba »

Ja, ik kan me voorstellen dat die ouderwetsche boxer wèl goed kan bijten.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Die snepbek van die Duitser. Het lijkt echt nergens meer naar he.


Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door malinois »

dagmar88 schreef:Die snepbek van die Duitser. Het lijkt echt nergens meer naar he.


Afbeelding


Afbeelding
Die bovenste lijkt wel een mechelaar...

Ik vind de oude boxer prachtig overigens!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door Domor »

Ik had (op bokt) deze foto's van een rottweiler uit +--1900 geplaatst met de opmerking dat honden steeds extremer gefokt worden.

Afbeelding
Afbeelding

Iemand gaf daar de volgende verklaring voor:
In die tijd moest de Rottweiler dan ook nog lange tochten afleggen. Iets dat makkelijker gaat met een iets lichtere bouw. Nu is de functie verschoven naar voornamelijk erf/waakhond, waardoor een zwaarder uiterlijk nu functioneler is
Hoeveel meer erf moet een rottweiler tegenwoordig beschermen als 100 jaar terug?

Ik vind het overigens ook eerder een huidige labrador qua bouw, of zelfs nog wat ranker. Bijzonder veel veranderd.

Ook de Duitse herder was, net als in jouw afbeelding, veel mooier en stabieler gebouwd:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Domor op 16 jul 2021 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door Lothian »

Vijf mooie honden. En tegenwoordig vind ik eigenlijk al die rassen vaak lelijk.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door Persistence »

De airedale als politiehond? Ik zou eerder riesenschnauzer verwacht hebben.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door maart »

Vrienden van me hadden graag een nest gefokt met hun rottweiler teef. Testen gedaan, teef volledig afgericht, incl WK deelname (wat al zeldzaam is )... Naar show van de rasvereniging. Afgekeurd. 1,5cm te klein :19: verder geïnformeerd, maar nee. Sancties bij laten dekken.

Ze krijgt volgende maand haar pups :F: :pffff:
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door blacky »

maart schreef: 16 jul 2021 21:59 Vrienden van me hadden graag een nest gefokt met hun rottweiler teef. Testen gedaan, teef volledig afgericht, incl WK deelname (wat al zeldzaam is )... Naar show van de rasvereniging. Afgekeurd. 1,5cm te klein :19: verder geïnformeerd, maar nee. Sancties bij laten dekken.

Ze krijgt volgende maand haar pups :F: :pffff:
Zou ze in Nederland fokken krijgen de pups gewoon een stamboom hoor. Daar heeft de rasvereniging niets niets over te zeggen.
Zo draagt dus een goede gezonde hond toch nog bij aan het ras/genenpool.
Afbeelding
gevni havanezers
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door maart »

blacky schreef: 16 jul 2021 22:06
maart schreef: 16 jul 2021 21:59 Vrienden van me hadden graag een nest gefokt met hun rottweiler teef. Testen gedaan, teef volledig afgericht, incl WK deelname (wat al zeldzaam is )... Naar show van de rasvereniging. Afgekeurd. 1,5cm te klein :19: verder geïnformeerd, maar nee. Sancties bij laten dekken.

Ze krijgt volgende maand haar pups :F: :pffff:
Zou ze in Nederland fokken krijgen de pups gewoon een stamboom hoor. Daar heeft de rasvereniging niets niets over te zeggen.
Zo draagt dus een goede gezonde hond toch nog bij aan het ras/genenpool.
In België ook :ok:
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door Crescent »

En de bouvs

Afbeelding
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Hylos
Zeer actief
Berichten: 7776
Lid geworden op: 13 dec 2012 16:36
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door Hylos »

Zo dan, die boxer!
Duizend keer mooier dan de huidige met hun rare snuit en mislukte ogen. :I:

Wat ís dat toch, dat alle snuiten zo kort moeten. Lijkt toch nergens naar. :ugh:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door malinois »

Waarom is er geen boxerfokker die dit type gaat fokken? Wauw wat een prachtige hond
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
malinois schreef: 17 jul 2021 13:26 Waarom is er geen boxerfokker die dit type gaat fokken? Wauw wat een prachtige hond
Dat wint geen prijsje op de show.
Waar heb je die show voor nodig? Het zou een wetkhond moeten zijn. Stambomen krijg je ook zonder Utje wel
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Nanna schreef: 17 jul 2021 13:32 Met deze hond word je weggehoond. Keurrapport: “Deze hond heeft een foute snuit. Veel te lang, het lijkt wel een slurf. Gaat u maar even te rade bij de succesvolle fokkers om te zien hoe het moet en kom dan maar weer eens terug”

Afbeelding
Nee hoor, over lengte wordt nooit gesproken op een keurrapport, hoogtens, opmerkelijke neuslengte waardoor perfecte kinmarkering mogelijk wordt. Maar dan wel: te weinig vulling onder de ogen. Waardoor je nooit 1e zal worden. Niet dat dat mij uitmaakt. Ik ben maar 1 keer eerste geworden en dat is met mijn hond waarmee ik nooit zal fokken omdat ik z'n neus te kort vindsd.
Hij bijt overigens wel heel hard, dus wat iemand eerder zei over niet kunnen bijten...niet mee eens.

Overigens vind ik de boxer van vroeger ook nog steeds mooier dan de meesten van nu. :I: Vooral dat de onderkaak nog op een normaal punt ophoudt. Die hele lange onderbeten krijg je bijna altijd als je wat lengte erin gooit (binnen het ras dan) en dat is wel jammer. Als je een mooi gebit wil heb je weer te weinig lengte :gvd:

Gelukkig kan het me aan m'n reet roesten wat de keurmeester vindt :wink: en je hebt geen U'tje nodig om binnen de rasvereniging te fokken hoor! Dus de show is inderdaad niet nodig
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef: 16 jul 2021 18:43 Stuk voor stuk verneukte rassen, tegenwoordig. Door de showfokkers. Jammer.


Afbeelding
Ligt dat nu echt aan de fokkers die shows willen lopen.
Jaren geleden mijmerde ik er al eens over. Mensen willen wel een bepaald type hond, maar niet bepaalde karaktereigenschappen die om destijds te functioneren waren ingefokt.
Dan wordt er wat gemixed, ook met wat andere rassen erdoor om een wat gematigder karakter te krijgen.
Dat uiterlijk veranderde werd geaccepteerd, en misschien ook wel omdat de honden er dan ook wat "zachter" uit kwamen te zien.

En zo ontstonden er volgens mij bij diverse rassen ineens showlijnen en werklijnen.
Waarbij werklijnen op een of andere manier bij veel rassen op shows het veel minder doen omdat men vindt dat ze niet aan een goed "exterieur" voldoen.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Nanna schreef: 19 jul 2021 15:54 Ik vind een Duitse herder met een hangrug of een Boxer zonder neusgaten er helemaal niet ‘schattiger’ uitzien.
Maar dat kan ook mijn makke zijn natuurlijk.
Ik ook niet. Wel zielig. Laatst een Duitse herderpup van 4 maanden die niet kon rennen, alleen zwabberen. Mijn hart breekt. ´Dat hoort bij het ras´ volgens de eigenaar. Bij die laatste ligt ook een grote schuld wat mij betreft.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door blondie »

Het gaat mij niet om de Duitse herder.
Daar zijn al genoeg voorbeelden van genoemd en neergezet op het forum.

Mijn punt is meer dat veel mensen een hond willen die een beetje aan een beeld voldoet maar zonder bepaalde (pittige) ras eigenschappen.
De honden in jouw voorbeeld zeggen genoeg, voor mij althans wel.

Stuk voor stuk honden die nu eigenlijk niet meer ingezet worden bij politie. Men kiest nu voor (X)mechels.

En terecht denk ik hoor. Flexibel, werk gedreven veel pit en over het algemeen goed gezond nog.

Dh zijn soms toch wat minder flexibel, dobermannen zijn regelmatig te verjagen en nerveuzer geworden, gewone boeven zijn meer gezinshonden geworden en de boxers hebben geen lucht meer en ontiegelijk druk en laat volwassen, rotties te log en te lomp menig pakwerker verdaagt met rugproblemen thuis na het oppakken van een rottie. Terrier weet ik te weinig van, die werden destijds volgens mij vooral ingezet voor speurwerk volgens mij.

Ik houd me dan even bij je topic omdat het over inzet bij politie ging.

Daarnaast kun je je ook gaan afvragen waarom ook bij diverse jachthonden ineens een scheiding is ontstaan tussen show- en werklijnen.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door ranetje »

blondie schreef: 19 jul 2021 16:49 Het gaat mij niet om de Duitse herder.
Daar zijn al genoeg voorbeelden van genoemd en neergezet op het forum.

Mijn punt is meer dat veel mensen een hond willen die een beetje aan een beeld voldoet maar zonder bepaalde (pittige) ras eigenschappen.
De honden in jouw voorbeeld zeggen genoeg, voor mij althans wel.

Stuk voor stuk honden die nu eigenlijk niet meer ingezet worden bij politie. Men kiest nu voor (X)mechels.

En terecht denk ik hoor. Flexibel, werk gedreven veel pit en over het algemeen goed gezond nog.

Dh zijn soms toch wat minder flexibel, dobermannen zijn regelmatig te verjagen en nerveuzer geworden, gewone boeven zijn meer gezinshonden geworden en de boxers hebben geen lucht meer en ontiegelijk druk en laat volwassen, rotties te log en te lomp menig pakwerker verdaagt met rugproblemen thuis na het oppakken van een rottie. Terrier weet ik te weinig van, die werden destijds volgens mij vooral ingezet voor speurwerk volgens mij.

Ik houd me dan even bij je topic omdat het over inzet bij politie ging.

Daarnaast kun je je ook gaan afvragen waarom ook bij diverse jachthonden ineens een scheiding is ontstaan tussen show- en werklijnen.
Omdat bij sommige rassen de honden te zwaar werden en voor de mensen die er mee werken niet meer "fit to function?"
Mogelijk ook omdat de wat zwaardere types het in de ogen van de exterieur keurmeester beter deden (en doen).
Soms schiet dat ook weer een beetje door en zijn sommige werklijnen uitzonderlijk rank en snel geworden.
Geweldig voor de wedstrijden in ieder geval, omdat snelheid ook meetelt.

Bij de terriërs valt het wel mee dacht ik?
Daar weet ik ook te weinig van om het duidelijk te zien.
Goeie neus hebben ze over het algemeen allemaal wel.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef: 19 jul 2021 21:09 Welke terriers werken dan nog? Ja, de ‘ratters’ maar die lijken in de verste verten niet op de tot op de centimeter getrimde showjonkers.
In ieder geval de Jack Russel en de Parson en de Border Terriër voor zover ik weet.
Waarschijnlijk nog wel meer, geen idee verder.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Politiehonden van weleer

Ongelezen bericht door maart »

Nanna schreef: 19 jul 2021 21:09 Welke terriers werken dan nog? Ja, de ‘ratters’ maar die lijken in de verste verten niet op de tot op de centimeter getrimde showjonkers.
De pitbull terriërs :F:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”