Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onverwachte uitkomst

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Onverwachte uitkomst

Ongelezen bericht door sirene »

Ze hebben een studie gedaan met greyhounds, mopsen en duitse herders waarbij de honden (10 van elk ras) waarbij de honden geuren moesten discrimineren.
Later in de studie zijn ze de geur sterk gaan verdunnen.

De grey's deden het vanaf het begin zo slecht dat ze deze hebben uitgesloten van de studie.
De mopsen deden het op alle testen veel beter dan de duitse herders!
Het is zelfs zo dat de mopsen het beter deden op 100x verdunde stof dan de DH op 10x verdund!
Is me dat even een verrassende uitkomst! :mrgreen:

De studie:
https://www.depts.ttu.edu/afs/people/na ... k5ebFP0rk0

ik heb de studie niet helemaal doorgespit hoor. Als ik iets verkeerd begrepen heb, verbeter me gerust.
Laatst gewijzigd door sirene op 04 jul 2021 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Onverwachtte uitkomst

Ongelezen bericht door DeDiana »

Greyhounds showed a general failure to participate.
:LOL:

De uitkomst is inderdaad verrassend (dat van die greyhounds dan weer niet). Ga het straks eens rustig helemaal doorlezen.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Onverwachtte uitkomst

Ongelezen bericht door ranetje »

Waarom zouden ze nou speciaal Greyhounds hebben gekozen om te vergelijken/onderzoeken?
Zouden ze niet weten dat Greyhounds zichtjagers zijn?

Ik ga het ook nog even op mijn gemak lezen, maar dit verbaasde me nogal.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Onverwachtte uitkomst

Ongelezen bericht door Emma »

Ik heb het nog niet gelezen. Maar als de mopsen het beter deden dan de Duitse herder, vind ik dat best verassend :lol1:
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Onverwachtte uitkomst

Ongelezen bericht door DeDiana »

ranetje schreef: 04 jul 2021 18:17 Waarom zouden ze nou speciaal Greyhounds hebben gekozen om te vergelijken/onderzoeken?
Zouden ze niet weten dat Greyhounds zichtjagers zijn?

Ik ga het ook nog even op mijn gemak lezen, maar dit verbaasde me nogal.
Misschien ging het om korte neus vs. gemiddelde neus vs. lange neus?
Maar staat vast in het onderzoek.
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Onverwachtte uitkomst

Ongelezen bericht door Lothian »

DeDiana schreef: 04 jul 2021 14:50
Greyhounds showed a general failure to participate.
:LOL:

De uitkomst is inderdaad verrassend (dat van die greyhounds dan weer niet). Ga het straks eens rustig helemaal doorlezen.
Oh heerlijk :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Onverwachtte uitkomst

Ongelezen bericht door sirene »

ranetje schreef: 04 jul 2021 18:17 Waarom zouden ze nou speciaal Greyhounds hebben gekozen om te vergelijken/onderzoeken?
Zouden ze niet weten dat Greyhounds zichtjagers zijn?

Ik ga het ook nog even op mijn gemak lezen, maar dit verbaasde me nogal.
Dat heb ik niet gelezen maar misschien om gewoon 3 hele verschillende neuzen te hebben?
Ook al is een grey een zichtjager, die neus zit er en je zou denken een prima ontwikkeld reukorgaan.
Juist bij de mops zou ik dus denken dat het reukorgaan wel is aangetast door die korte snuit.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Onverwachtte uitkomst

Ongelezen bericht door ranetje »

sirene schreef: 04 jul 2021 19:15
ranetje schreef: 04 jul 2021 18:17 Waarom zouden ze nou speciaal Greyhounds hebben gekozen om te vergelijken/onderzoeken?
Zouden ze niet weten dat Greyhounds zichtjagers zijn?

Ik ga het ook nog even op mijn gemak lezen, maar dit verbaasde me nogal.
Dat heb ik niet gelezen maar misschien om gewoon 3 hele verschillende neuzen te hebben?
Ook al is een grey een zichtjager, die neus zit er en je zou denken een prima ontwikkeld reukorgaan.
Juist bij de mops zou ik dus denken dat het reukorgaan wel is aangetast door die korte snuit.
Dat zou moeten kunnen, daar heb je gelijk in.
Mogelijk totale desinteresse?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Onverwachtte uitkomst

Ongelezen bericht door DeDiana »

ranetje schreef: 04 jul 2021 21:07
sirene schreef: 04 jul 2021 19:15
ranetje schreef: 04 jul 2021 18:17 Waarom zouden ze nou speciaal Greyhounds hebben gekozen om te vergelijken/onderzoeken?
Zouden ze niet weten dat Greyhounds zichtjagers zijn?

Ik ga het ook nog even op mijn gemak lezen, maar dit verbaasde me nogal.
Dat heb ik niet gelezen maar misschien om gewoon 3 hele verschillende neuzen te hebben?
Ook al is een grey een zichtjager, die neus zit er en je zou denken een prima ontwikkeld reukorgaan.
Juist bij de mops zou ik dus denken dat het reukorgaan wel is aangetast door die korte snuit.
Dat zou moeten kunnen, daar heb je gelijk in.
Mogelijk totale desinteresse?
In de studie staat:
We selected Greyhounds because they are considered sight hounds and not scent hounds (Parker, 2012). Thus, according to the traditional classification of dogs, they should be relatively unsuited to olfactory learning.
Dat bleek dus ook wel :lol1:
One Pug and nine Greyhounds failed to meet motivation criterion during testing by failing to take a visible and freely available treat on two presentations of the treat for two consecutive sessions. [...] If, during training the dog failed to respond for two trials in a row or made three incorrect responses in succession, two alert training trials in which the food was placed on top of the pine shavings were conducted. This was done to test motivation to participate. If the dog consumed the food for both trials, discrimination testing resumed with the next scheduled trial. If the dog failed to take the food when freely available within 2 min, the dog met the motivation criterion for stopping and testing was suspended for the day. One German shepherd failed the motivation criterion during the first session after completing 12 trials. Eight of 10 Greyhounds met this contingency for 2 days in a row and were dropped from the study. One further Greyhound was dropped after failing to complete any trials during the first testing session.[...]
Of interest to the authors, nine of the 10 Greyhounds failed to complete the acquisition sessions. The Greyhounds could not be motivated to dig in the bucket of pine shavings, although they
would take a treat from the Experimenter. Thus, although Greyhound performance was clearly different from that of the German Shepherds and Pugs, this difference was unlikely related to olfaction, but reflects instead a motivational difference in the training.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Onverwachte uitkomst

Ongelezen bericht door ranetje »

Dus doelbewust gekozen voor Greyhounds :ok:

LOL, dat is duidelijk DeDiana
Niet gemotiveerd :LOL:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Galga's
Zeer actief
Berichten: 605
Lid geworden op: 10 mar 2018 11:12
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6
Locatie: WFO

Re: Onverwachte uitkomst

Ongelezen bericht door Galga's »

Windhonden hebben prima neuzen. Alleen hebben ze niet altijd evenveel zin om ze te gebruiken. Ik ken een paar Whippets die mantrailing doen en ook die weggelopen honden opsporen met veel succes. 2 van mijn Galgo's volgen regelmatig met hun neus dichtbij de grond een spoor. Zolang ze maar gemotiveerd zijn
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”