Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden overal en altijd los?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door malinois »

Het zou zomaar kunnen dat er straks regels komen over hoe je jouw konijn, kat of hond precies moet verzorgen. Vanaf januari 2023 gaat er een wet in waarin staat dat dieren natuurlijk gedrag moeten kunnen vertonen. Dit zou onder meer kunnen betekenen dat een konijn niet meer in een hok gehouden mag worden, en dat de kat altijd naar buiten moet kunnen. En de wet heeft niet alleen gevolgen voor onze huisdieren, maar ook voor de veehouderij.
De wet, ingebracht door de Partij voor de Dieren en vorige week aangenomen door de Eerste Kamer, stelt dat dieren geen pijn of ongemak meer mogen ervaren als ze in een stal, hok of kooi worden gehouden.
Minister van Landbouw Carola Schouten ontraadde het wetsvoorstel in april en noemde het toen “onuitvoerbaar”. Op dit moment ‘analyseert’ haar ministerie wat de aangenomen wet in de praktijk gaat betekenen. “Daarvoor moet ik weten wat de juridische impact is, hoe het zich verhoudt tot internationale regelgeving, de handhaving en ook wat het allemaal concreet zou moeten gaan betekenen voor het houden van dieren in Nederland.”

‘Mogen honden straks nog wel aangelijnd worden?’

Onder meer PVV, D66, PvdA, SP, Forum voor Democratie, GroenLinks, JA21 en Volt steunden de wetswijziging. Kamerleden die dat niet deden, reageren verbolgen. Zo vraagt CDA-Kamerlid Derk Boswijk zich af of honden straks nog wel aangelijnd mogen worden. “Of moeten we ze de vrijheid geven om de kat van de buurvrouw op te eten?”, zegt hij. VVD-Kamerlid Thom van Kampen vindt dat de wet zijn doel totaal voorbijstreeft.
BBB-Kamerlid Caroline van der Plas waarschuwt dat een meerderheid heeft ingestemd met iets waar ze niet van weten wat de gevolgen zijn, zo schrijft De Telegraaf. “Is het uit te sluiten dat straks iemand thuis niet meer één hond mag hebben omdat honden in de natuur in een roedel leven?”
Onder de boeren heerst ook enorme onrust over de wet. Zo zou het kunnen dat geiten bijvoorbeeld niet meer mogen onthoornd waardoor ze elkaar kunnen verwonden, biggenstaarten niet meer mogen weggebrand, en dat varkens altijd in de modder moeten kunnen wroeten. “Als je deze wetswijziging streng invult, is dit het einde van de intensieve veehouderij”, zegt een bron bij het ministerie van Landbouw tegen het AD.

‘Heel erg ingrijpend’

Politiek commentator voor De Telegraaf Wouter de Winther noemt de wet “heel erg ingrijpend”. “En ook niet altijd heel erg handhaafbaar”, zegt hij in Goedemorgen Nederland op NPO 1. “Als je het over een konijnenhok hebt en katten die niet naar buiten komen, krijgen we dan de dierenpolitie die de kattenluikjes gaat controleren?”
Schouten wil niet vooruitlopen op de vraag wat boeren en huisdiereigenaren precies gaan merken van de nieuwe wet, maar snapt de vraag naar meer duidelijkheid. De verwachting is dat de Tweede Kamer na de zomer in debat gaat over wat nu precies over natuurlijk gedrag van dieren moet worden verstaan.

https://www.google.com/amp/s/wnl.tv/202 ... derij/amp/

* edit: leesbare tekst geplaatst
Laatst gewijzigd door malinois op 02 jun 2021 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Volgens mij is het kopiëren van de tekst niet helemaal goed gegaan?
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door ranetje »

Het staat er een paar keer :tongue:

Dat Schouten het aannemen van deze wet heeft ontraden snap ik wel geloof ik.
Er zitten een paar haken en ogen aan.
We zullen zien hoe dat gaat worden ingevuld.
Misschien is het een voordeel dat deze wettekst zo open is dat je er nog alle kanten mee op kan?

Of dit betekent dat alle honden los mogen (moeten) dacht ik niet.
Maar je kunt nooit weten :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik denk niet dat er bedoeld gaat worden alle honden los en katten naar buiten.
Het gaat om meer natuurlijk gedrag kunnen vertonen en dat kun je op zich wel wat nabootsen.
Een grotere ruimte , voor sommige dieren inderdaad standaard een maatje zoals oa vogels, cavia's en konijnen.
Dat vind ik eigenlijk nog niet zo'n slecht idee al is handhaving onmogelijk lijkt mij.

Soms is het echt wel schrijnend, ik kom ergens waar een papegaai woont , die zit de godganse dag in een kleine kooi met één speeltje.
Ik krijg buikpijn als ik er naar kijk , volkomen afgestompt lijkt mij dat arme dier
Ik gun hem of haar een papegaaienopvang en een beter leven.
Dat mag van mij echt einde oefening zijn zulke praktijken.

Maar op juiste wijze gehouden denk ik niet dat een dier perse ongelukkig hoeft te zijn.
Mijn dochter had vroeger caafjes maar wel twee.
Zelf heb ik nog maar weinig met knaagdieren of vogels in kooien maar goed ik vind een aquarium dan weer mooi.
Op Sri Lanka en in Florida heb ik de prachtigste vogels zien vliegen , dat vond ik wel prachtig maar een parkiet op een stokje met een spiegeltje boeit mij dan weer niet.
Daar vind ik weinig natuurlijks aan , dus als die een maatje krijgt en meer ruimte vind ik prima.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door Persistence »

S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

en ik maar denken hoe komt het toch dat mijn hond een complex heeft, maar hij staat op mijn facebook foto :schrik: arm kind :engel:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 02 jun 2021 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door Tineke »

Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door kooi »

Kom maar door met die wet. :E:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door ranetje »

Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Het lijkt me niet handig alle honden maar los te laten lopen ;-) maar tegelijkertijd lijkt het me extreem onwenselijk dat alle katten naar buiten zouden moeten kunnen.
Als mensen hun eigen tuin goed afzetten is het nog tot daaraan toe maar nog meer loslopende katten.. doemaarnietdoen.

Suzanne
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door malinois »

Crisis wat een zooitje heb ik er van gemaakt
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
80564M

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door 80564M »

malinois schreef:Crisis wat een zooitje heb ik er van gemaakt
Ja, echt onleesbaar. Gelukkig had ik het vanochtend in de krant al gelezen

Maar het is weer doordraverij. Zijn de mensen goed in tegenwoordig.
Maar ik heb ook een stem en een mening!!!!!
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door malinois »


Marion. schreef:
malinois schreef:Crisis wat een zooitje heb ik er van gemaakt
Ja, echt onleesbaar. Gelukkig had ik het vanochtend in de krant al gelezen

Maar het is weer doordraverij. Zijn de mensen goed in tegenwoordig.
Maar ik heb ook een stem en een mening!!!!!
Heb er een nieuwe post van gemaakt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door ranetje »

Schouten wil niet vooruitlopen op de vraag wat boeren en huisdiereigenaren precies gaan merken van de nieuwe wet, maar snapt de vraag naar meer duidelijkheid. De verwachting is dat de Tweede Kamer na de zomer in debat gaat over wat nu precies over natuurlijk gedrag van dieren moet worden verstaan.
Dus er is een wet aangenomen waarvan de inhoud nog moet worden vastgesteld?

Wat een succes voor de PvdD :engel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door kooi »

“Als je deze wetswijziging streng invult, is dit het einde van de intensieve veehouderij”
Dat is geen doemscenario, dat is de bedoeling. :cheer:

Wel grappig dat er nog onlangs geijverd werd voor een ophokplicht voor katten, terwijl ze nu naar buiten móeten. :LOL:
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door lucie »

De wet, ingebracht door de Partij voor de Dieren en vorige week aangenomen door de Eerste Kamer, stelt dat dieren geen pijn of ongemak meer mogen ervaren als ze in een stal, hok of kooi worden gehouden.
Ik ken de inhoud van het wetsvoorstel niet, het klinkt inderdaad nogal vaag en vrijblijvend, en zal in veel gevallen niet te handhaven zijn. Of het de politiek is, die dit moet gaan regelen (zoals Cleva zegt) valt ook nog maar te bezien.
Maar met bovenstaande quote ben ik het gewoon hartgrondig eens. Het dier staat in zoveel gevallen in dienst (van het genot) van de mens, waarbij totaal voorbij wordt gegaan aan wat het dier zelf nodig heeft; iedere poging dit ter discussie te stellen juig ik toe.

Zelf houd ik ook dieren, en ze zitten allemaal opgesloten, maar soorteigen gedrag kunnen vertonen vind ik essentieel. Als ik zie hoeveel mijn kippen lopen op een dag, bezig zijn om insectjes en groen te verzamelen, terwijl ze ook gewoon voer krijgen en op hun luie reet kunnen blijven zitten, geeft dat aan dat ze meer behoeftes hebben dan eten alleen. Mijn geiten, die lopen niet eens, die rennen, klimmen en knokken de hele dag. En paarden 24/7 opsluiten in een stal vind ik gewoon misdadig. Hoe je dat ooit paardenliefde kunt noemen zal ik nooit begrijpen, daarbij ga je compleet voorbij aan hoe een paard functioneert.

Niet iedereen heeft zeeën van ruimte, maar er valt altijd wel iets te verzinnen om het leven voor je dieren aangenamer te maken. Wat ik hier aan prachtige voorbeelden voorbij zie komen wat mensen hun ratten, konijnen, vissen en vogels proberen te bieden :I: het kàn dus gewoon echt veel beter dan eenzame opsluiting in een klein kooitje, maar je moet het wel willen zien (of daartoe gedwongen worden!). Daarbij hoèf je geen dieren te houden; als je er echt geen moeite voor wilt doen om ze een fatsoenlijk leven te bieden, dan neem je ze maar gewoon niet :19:

Prima initiatief dus van de PvdD :ok:
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Tineke schreef: 02 jun 2021 14:31 Ik denk niet dat er bedoeld gaat worden alle honden los en katten naar buiten.
Het gaat om meer natuurlijk gedrag kunnen vertonen en dat kun je op zich wel wat nabootsen.
Een grotere ruimte , voor sommige dieren inderdaad standaard een maatje zoals oa vogels, cavia's en konijnen.
Dat vind ik eigenlijk nog niet zo'n slecht idee al is handhaving onmogelijk lijkt mij.

Soms is het echt wel schrijnend, ik kom ergens waar een papegaai woont , die zit de godganse dag in een kleine kooi met één speeltje.
Ik krijg buikpijn als ik er naar kijk , volkomen afgestompt lijkt mij dat arme dier
Ik gun hem of haar een papegaaienopvang en een beter leven.
Dat mag van mij echt einde oefening zijn zulke praktijken.

Maar op juiste wijze gehouden denk ik niet dat een dier perse ongelukkig hoeft te zijn.
Mijn dochter had vroeger caafjes maar wel twee.
Zelf heb ik nog maar weinig met knaagdieren of vogels in kooien maar goed ik vind een aquarium dan weer mooi.
Op Sri Lanka en in Florida heb ik de prachtigste vogels zien vliegen , dat vond ik wel prachtig maar een parkiet op een stokje met een spiegeltje boeit mij dan weer niet.
Daar vind ik weinig natuurlijks aan , dus als die een maatje krijgt en meer ruimte vind ik prima.
Hier ben ik het mee eens.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

De regels zijn voornamelijk bedoelt voor de veehouderij, dat de zogenaamde productie dieren ook kunnen doen wat ze van nature doen,..maar ook bij huisdieren is vaak wel winst te behalen.. 1 konijn de hele dag in een kooitje is ook wel sneu natuurlijk en als ik naar honden kijk vind ik ook echt dat ze veel aan elkaar hebben, het geeft ze in ieder geval een extra doel in het leven en afleiding..!.. het zijn dieren met een bepaalde behoefte en daar mag best naar gekeken worden
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door Tineke »

S@ndr@ schreef: 03 jun 2021 08:10 De regels zijn voornamelijk bedoelt voor de veehouderij, dat de zogenaamde productie dieren ook kunnen doen wat ze van nature doen,..maar ook bij huisdieren is vaak wel winst te behalen.. 1 konijn de hele dag in een kooitje is ook wel sneu natuurlijk en als ik naar honden kijk vind ik ook echt dat ze veel aan elkaar hebben, het geeft ze in ieder geval een extra doel in het leven en afleiding..!.. het zijn dieren met een bepaalde behoefte en daar mag best naar gekeken worden
Het is inderdaad te hopen dat dit tot verandering zal leiden in de veehouderij alswel bij huisdieren die op dieronvriendelijke manier worden gehouden.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door crutz »

~Suzanne~ schreef: 02 jun 2021 19:54 Het lijkt me niet handig alle honden maar los te laten lopen ;-) maar tegelijkertijd lijkt het me extreem onwenselijk dat alle katten naar buiten zouden moeten kunnen.
Als mensen hun eigen tuin goed afzetten is het nog tot daaraan toe maar nog meer loslopende katten.. doemaarnietdoen.

Suzanne
nu dat is blijkbaar ook een van de punten waar de commissie nu bij ons over valt (al is dat nog niet hardop gezegd en daar kunnen ze ook weinig mee want ja het valt binnen de wettelijke marge qua hoogte), dat we ons perceel hebben afgezet (om de honden er op te houden) want dat doet af aan het open beeld van de polder....
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door crutz »

Mellow schreef: 03 jun 2021 09:28
lucie schreef: 03 jun 2021 07:51
De wet, ingebracht door de Partij voor de Dieren en vorige week aangenomen door de Eerste Kamer, stelt dat dieren geen pijn of ongemak meer mogen ervaren als ze in een stal, hok of kooi worden gehouden.
*knip*
Maar met bovenstaande quote ben ik het gewoon hartgrondig eens.
*knip*
Wat ik hier aan prachtige voorbeelden voorbij zie komen wat mensen hun ratten, konijnen, vissen en vogels proberen te bieden :I: het kàn dus gewoon echt veel beter dan eenzame opsluiting in een klein kooitje, maar je moet het wel willen zien (of daartoe gedwongen worden!). Daarbij hoèf je geen dieren te houden; als je er echt geen moeite voor wilt doen om ze een fatsoenlijk leven te bieden, dan neem je ze maar gewoon niet :19:
*knip*
Mee eens.. :ok:
ook mee eens hoor
maar gaan we dan naar het Zweedse (?) systeem dat honden ook niet meer in een bench mogen?
ergens snap ik dat wel hoor, want voor kennels zijn er allerlei regels (niet dat die nageleefd worden) maar je hond hele dagen in huis in de bench opsluiten mag wel :(
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door kooi »

Wat de roedelbehoefte van honden betreft, dat klopt niet helemaal. Genoeg 'village dogs' die solitair leven. En huisgenoten zijn ook roedel voor hen.
Karakters verschillen, ook bij honden. Bij mijn zus liggen de honden op een kluit. Yuna kent ze heel goed en is echt gek op ze, maar die ligt het liefst alleen.

Gaat vooral om niet lang alleen moeten zijn denk ik. Als deze wet de DB het gereedschap in handen geeft om situaties zoals bij mijn vorige buren te voorkomen, is dat al een grote plus van deze wet. ( Husky alle dagen alleen buiten op een kleine patio, zonder beschutting.)

zou ook mooi zijn als er iets aan de hobby-fok van bijvoorbeeld pony's gedaan zou kunnen worden. Ik ken iemand die heeft een serie merries en die moeten allemaal ieder jaar een veulen krijgen. Hengstveulens gaan naar een Duitse opkoper die "Een goede plek voor ze zoekt". Merrieveulens worden gehouden om weer jaarlijks nieuwe shetjes te produceren en mee naar wedstrijden te gaan.
Dit alles gebeurt in verenigingsverband, er worden shows en wedstrijden georganiseerd. Rond deze tijd van jaar heeft de 'moederloze veulencentrale', het superdruk met contacten leggen tussen eigenaren van moederloze veulens en veulenloze merries, waarvan het veulen dood geboren of snel gestorven is.
En allemaal houden ze superveel van paarden. :ugh:

Ik hoop dat deze wet aan veel misstanden een eind gaat maken. Deze week weer talloze varkens levend verbrand. Weg met de megastallen. :devil:
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb helaas geen ruimte voor kennels
Maar heb wel 2 varikennels giant staan
Waar Kono en de pup straks overdag wel in moeten als ik ga werken
Anders is m’n huis gesloopt of is er mss wel een vechtpartij geweest ( t zal niet de eerste x zijn dat een stel honden samen super gaan tot er iets gebeurd en baas bij thuiskomst naar de Da kan of een dooie hond treft , om die reden zit mijn kat ook boven als ik weg ben )

Ik werk 40 uur , maar toch zit ze Max 5 uurtjes pd erin
En dan ben ik thuis , liggen ze met z’n tweeen heel gezellig … in die e bench met deurtje open haha

Maar ik ben t er wel mee eens dat veel honden te lang in zo’n bench of de kennel zitten
En naar de formaten vd kennels mag trouwens ook wel eens beter gekeken worden
Van wat ik regelmatig voorbij zie komen is net zo groot als mijn vari giants van 122 diepte alleen hoger
En dat zou dan beter zijn dan een vari
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door kooi »

Mellow schreef: 02 jun 2021 22:18 En ik heb nu al last van de kat van de buren, die pist mij alles al onder en heeft in de eerdere jaren al genoeg baby vogels uit mijn volière vermoord.
Ik heb nu spikes op de schutting geplaatst om dat shitmormel weg te houden.
Moet ik die dan weghalen omdat katten vrij mogen/moeten kunnen lopen?
Vraagje uit onwetendheid, hoe kan die buurkat dan in jouw volière komen? Die houd je toch gesloten, zodat de vogels er niet uit kunnen vliegen?

Wat je andere voorbeelden betreft, niemand zou willen dat die oude pietjes nog hun kooitje uit moeten, dan gaan ze volgens mij dood. Maar je kunt wel beslissen om geen dieren meer in kleine kooitjes te houden en volgens mij heb je dat gedaan.

Honden buiten los om aangereden te worden, te verdwalen of of weidedieren te slopen, dat zal niet de bedoeling van die wet zijn. Die is voorgedragen door mensen die dierenwelzijn willen verbeteren voor álle dieren. Beetje vertrouwen hebben is op zijn plaats.

Spikes op de schutting zijn denk ik nu al verboden?
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door lucie »

crutz schreef: 03 jun 2021 09:39
Mellow schreef: 03 jun 2021 09:28
lucie schreef: 03 jun 2021 07:51
De wet, ingebracht door de Partij voor de Dieren en vorige week aangenomen door de Eerste Kamer, stelt dat dieren geen pijn of ongemak meer mogen ervaren als ze in een stal, hok of kooi worden gehouden.
*knip*
Maar met bovenstaande quote ben ik het gewoon hartgrondig eens.
*knip*
Wat ik hier aan prachtige voorbeelden voorbij zie komen wat mensen hun ratten, konijnen, vissen en vogels proberen te bieden :I: het kàn dus gewoon echt veel beter dan eenzame opsluiting in een klein kooitje, maar je moet het wel willen zien (of daartoe gedwongen worden!). Daarbij hoèf je geen dieren te houden; als je er echt geen moeite voor wilt doen om ze een fatsoenlijk leven te bieden, dan neem je ze maar gewoon niet :19:
*knip*
Mee eens.. :ok:
ook mee eens hoor
maar gaan we dan naar het Zweedse (?) systeem dat honden ook niet meer in een bench mogen?
ergens snap ik dat wel hoor, want voor kennels zijn er allerlei regels (niet dat die nageleefd worden) maar je hond hele dagen in huis in de bench opsluiten mag wel :(
een bench verbieden lijkt me weinig zinvol, al vermoed ik dat ze veel te vaak worden misbruikt. Uitgaande van natuurlijk gedrag kunnen vertonen, zou het er vooral om moeten gaan dat een hond (of welk dier dan ook) dagelijks ruim de kans krijgt dàt te doen waar hij voor gemaakt is. Een hond in huis houden en er drie keer per dag een rondje aan de lijn mee om de kerk, is niet beter dan een hond een paar uur in een bench/kennel, waarna hij mag spelen/rennen / snuffelen enz. Het probleem is om daar regels voor op te stellen.
Maar iedereen begrijpt dat een vogel die de ruimte heeft om zijn vleugels uit te slaan beter af is dan één die zich nauwelijks kan bewegen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ook dat

Je moest eens weten hoeveel mensen het niet snapten dat we een Duitse herder pup naar iemand deden die 18 hoog woont
En niet naar de mensen die een grote tuin hadden

Het verschil is dat die van 18 hoog aan t werk word gezet
Er word mee getraind , ze doet survival tochten etc met hem ( ze heeft zelfs een kennel op haar balkon gemaakt )

Die mensen met die grote tuin gingen er niks mee doen en en hij moest z’n eigen maar in de grote tuin vermaken en ontlasten

Nou voor mij was t niet moeilijk

Zelf woon ik nu ook niet zo groot , maar mijn honden krijgen wel meer beweging dan de meeste honden hier op t dorp
Zodra ik thuis kom is t eerst de honden goed en 4-5 x pw zitten we ook nog op de hondenclub

De meesten worden al moe als ze eraan denken
40 uur werken en dan ook nog aandacht besteden aan je hond is voor velen wel teveel gevraagd
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door blacky »

** Angela ** schreef: 03 jun 2021 13:03 Ook dat


40 uur werken en dan ook nog aandacht besteden aan je hond is voor velen wel teveel gevraagd
ik denk voor bijna iedereen. Je bent dan minimaal 5 dagen in de week van huis, zo rond de 9 uur (reistijd enz.).
Je wilt graag eten koken je huis en tuin onderhouden. Met een goede nachtrust heb je weinig uren over voor je hond.
Leuk hoor elke dag vele uren in de bench en dan mag je even een paar uur met de baas wandelen of iets anders doen en dan is de baas weer druk met iets anders.
Ik werk ook minimaal 28 uur per week. Soms ook 40 uur of meer. Dat is in de weken dat ik nachtdiensten heb. Honden zijn max 3 uur per dag alleen maximaal 3 dagen en zitten samen los in de woonkamer. Elke dag lopen we minimaal 2.5 uur in het bos. Verdeeld over meerdere wandelingen en ook ik voel me soms schuldig dat de dienst wat uitloopt en ik langer bij de honden weg ben.
Ik zou een pup niet verkopen aan iemand die 40 uur in de week werkt en alleen woont. Hoe goed de oppas misschien ook geregeld is en alle goede bedoelingen met de hond.
Afbeelding
gevni havanezers
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Nanna schreef: 03 jun 2021 14:15 In allerijl mn voegels maar even een verrijkte omgeving angebooie😎 Voordat ik Schouten in mn nek krijg.
Afbeelding
:LOL: heel goed
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat de lol is van honden houden die je gescheiden moet houden als je er niet bij bent omdat ze elkaar anders misschien wel slopen.
Dan heb je gewoon teveel honden in huis die niet bij elkaar passen.
Wij hebben nu geen katten meer , zou er ook geen plaatsen bij Luus en Abra want ik denk niet dat dat goed zou gaan.
Dat vind ik best jammer want ik vind katten leuk en ooit komt er wel weer één, maar pas als het past ,eerder niet.
En toen ik ze wel had waren ze veilig in hun eigen omgeving, dat is toch wel het minste dat je je dier moet bieden vind ik in hun eigen huis.


Wij werken beide , Jan omgerekend zo'n 22 uur per week en ik zo'n 26 uur.
Jan enkel nachtdiensten en ik enkel overdag.
Dat is voor de honden wel prima want daardoor zijn ze weinig alleen.
En Jan maakt graag een goede wandeling als hij in de nacht zit om juist wat buitenlucht en eventueel zon te krijgen.
In huis komen ze overal dus als Jan slaapt liggen ze daar vaak bij , er staat ook een enorm biabed op de slaapkamer waar ze sowieso slapen als wij in bed liggen als ze willen.
En dat willen ze altijd want zodra wij aanstalten maken om naar bed te gaan rennen zij al richting biabed :mrgreen:

Met een beetje verstand kun je een dier best wat bieden en soms is een dier niet nemen, wanneer je dat niet kunt dat bieden , de verstandigste keuze.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Honden overal en altijd los?

Ongelezen bericht door Tineke »

Nanna schreef: 03 jun 2021 14:15 In allerijl mn voegels maar even een verrijkte omgeving angebooie😎 Voordat ik Schouten in mn nek krijg.
Afbeelding
Een grote volière, meerdere vogels daar kan volgens mij niets mis mee zijn.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”