Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat voor hond...?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Wat voor hond...?

Ongelezen bericht door Persistence »

Willen jullie eens meedenken?
Mijn broer denkt al een tijdje over een hond, maar eerst krijgt hij een van mijn honden te logeren om te kijken of hij het echt leuk vind.
Dus nog in de orientatiefase.
Wat voor (type) hond zou hierbij goed kunnen passen?

- ongeveer het formaat van Bella, niet kleiner in elk geval, maar ook niet zo groot als Victor.
- geen boomertje, chihuahua of Franse bulldog of mops
- rustig temperament, niet te hoog energieniveau: ongeveer 3 keer een halfuur beweging per dag, in het weekend wel bos/strand
- doel is vooral als gezelschapshond (maar geen gezelschapshond-look)
- hond hoeft niet persé los te kunnen lopen, maar zou wel leuk zijn als het kan
- hij woont nu op appartement dus niet té vocaal
- geen speciale wensen mbt omgang met kinderen/katten
- hoeft zeker geen rashond te zijn

Hij werkt volledig thuis en zal dat ook grotendeels na Corona blijven doen.
Omdat hij geen ervaring heeft met honden weet hij niet of hij een pup al op kan voeden, dus een wat oudere hond is prima.

Eigenlijk dus vooral een relaxte hond die tevreden is met een bank en bed, een ommetje en menselijk gezelschap.

Ik dacht zelf aan een havanezer, maar die vind hij niet mooi. Of een whippet, maar die vind hij ook niet zo mooi. :tongue:
Waar denken jullie aan?
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Wat voor hond...?

Ongelezen bericht door sirene »

Waarom wil hij een hond?
Het klinkt alsof hij een hond wil die je aan en uit kan zetten. Omdat het soms wel even gezellig is.
Rustig in huis, tevreden met weinig beweging. Die zijn er wel maar wat kan hij de hond echt bieden?
Ik zou in ieder geval voor een herplaatser gaan. Gewoon voor een hondje die hem aanspreekt qua uiterlijk en dan kijken of het past.
Liefst een waarvan de achtergrond goed bekend is of 3 wkn op proef te nemen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Wat voor hond...?

Ongelezen bericht door Persistence »

sirene schreef: 17 apr 2021 18:41 Waarom wil hij een hond?
Het klinkt alsof hij een hond wil die je aan en uit kan zetten. Omdat het soms wel even gezellig is.
Rustig in huis, tevreden met weinig beweging. Die zijn er wel maar wat kan hij de hond echt bieden?
Ik zou in ieder geval voor een herplaatser gaan. Gewoon voor een hondje die hem aanspreekt qua uiterlijk en dan kijken of het past.
Liefst een waarvan de achtergrond goed bekend is of 3 wkn op proef te nemen.
Als gezelschapshond en om mee te kunnen nemen als hij op stap gaat. Hij heeft een kat uit het asiel gehad die niet de makkelijkste was, qua gedrag en gezondheid dus ik twijfel niet aan de zorgen voor een huisdier. Hij is niet iemand die dagelijks uuuren wandelt of met de hond gaat hardlopen of agility gaat doen, maar laten we eerlijk zijn, dat doet het gros van de hondeneigenaren niet.
Een labrador spreekt hem overigens wel aan.
Boutje schreef: 17 apr 2021 19:35 Mijn Flora (sheltie) zou perfect zijn!
Sheltie Vivi van mijn dochter ook.
De andere shelties ietsje minder.
Dus ik zeg: sheltie showlijn en aan fokker aangeven rustig hondje. En in weekend meer is dan zat genoeg, het zijn echt makkelijke hondjes. En als je er maar eentje hebt valt dat lokale ook best mee.
Ken er eentje wat op een appartement woont bij een ouder koppel. Kleine uitlaatrondjes door de week, weekend recreatief agility en vaak mee op reis en dan (en in weekend) wat meer wandelen.
Ik denk persoonlijk dat de doorsnee sheltie wel wat meer mentale uitdaging nodig heeft en te vocaal is toch? Al hadden onze vorige buren wel een hele rustige sheltie die nooit blafte. Hij vind Bella (halve sheltie) wel erg leuk, maar dan een tikkeltje minder intens :tongue:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Wat voor hond...?

Ongelezen bericht door Persistence »

metav schreef:Pablitos van huizezwerfhond lijkt me kwa eisen wel een hond voor hem hij staat nog niet op de website maar wel al op hun facebook
Onze Pablitos ( aka Arie zoals zijn gastgezin hem liefkozend noemt) is sinds enige weken in Nederland.
Het was in het begin wennen voor hem. Ineens verlaat je je kennel en woon je in een huis. Een huis waar dan ook nog een verwende kater woont , die je direct duidelijk laat merken hoe hij over honden denkt. En je wordt geborsteld, want je haar zit al heel lang in coupe corona . En dan komt er ineens onder je verfomfaaide uiterlijk een redelijk fluffy hond, eentje die geniet van die aandacht en zich daar ook naar gedraagt.
Arie loopt lekker mee aan de riem, maar is niet echt een hond voor urenlange strand wandelingen.
Daar ziet hij gewoon het nut niet van in. Een lekkere wandeling langs de dijk is hem prima, even een frisse neus halen en dan weer naar huis.
En als hij dan thuis is ligt hij lekker op een groot kussen in de kamer of hij zoekt de tuin op.
Hij is gewoon geen actieve hond , hij is dan wel 4 jaar oud maar alles gaat gewoon gemoedelijk en rustig.
Andere honden worden getolereerd maar hij hoeft er niet mee samen te wonen.
Ook buiten aan de riem aan zijn lijf geen polonaise , snuffelen aan elkaar is prima maar dan moet het ook afgelopen zijn.
Hij valt niet uit, hij hapt niet maar een duidelijke grom van zijn kant maakt de andere hond duidelijk dat het mooi is geweest.
Dan wordt er verder gewandeld en is Arie tevreden.
Katten zijn voor hem geen bezwaar , daar is respect voor.
Arie houdt niet van onverwachte aanrakingen. Handen worden echt nog geassocieerd met nare dingen.
Maar als hij eenmaal weet dat het goed is is het een echte kroelkip.
Alleen hij wil net als ons geen vreemde handen aan zijn lijf als hij je niet kent.
Dan hoor je weer die bekende grom ... eentje die niets kwaads in zin heeft maar wel duidelijk maakt waar zijn grenzen liggen.
Om die reden plaatsen wij hem niet in een gezin met jonge kinderen.
Wij denken dat iets oudere kinderen ( 12+) wel begrijpen dat je niet zomaar elke hond om de nek kan hangen voor een knuffel.
En nogmaals, kent Arie je dan is alles prima.. maar in het begin is dit iets om rekening mee te houden.
Voor de rest is hij gewoon een super leuke lieve hond..
eentje met een kleine gebruiksaanwijzing .. maar die hebben wij allemaal toch wel een beetje.
Arie aka Pablitos komt vandaag op onze website te staan.
Met meer foto's en een uitgebreidere beschrijving.
Afbeelding
Dankje! Voor nu is het nog te vroeg hoor, maar ik zal hem eens opzoeken op FB en doorsturen.
Boutje schreef: Shelties zijn blij als ze "iets" met de baas mogen doen. En "helpen" met computerwerk en zo valt daar ook onder. Bij de baas zijn en
Haha ik weet dat je het niet zo bedoelde maar hij is IT’er :)

Spelletjes in huis komen vast en zeker aan de orde.

Hoe zit het met vachtverzorging? Bella is halflang en heeft nooit klitten, modder enzo valt er vanzelf uit. Maar een echte sheltie is wel echt langharig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Wat voor hond...?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Volgens mij is de vacht van een ongecastreerde sheltie echt heel makkelijk. Na castratie wordt het wel echt meer werk
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Wat voor hond...?

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Mijn geweldige opvanger George!

Afbeelding

George is zo leuk, slim, aanhankelijk, vrolijk, gehoorzaam, stabiel.. persoonlijk vind ik hem een buitenkansje voor wie op zoek is naar een lieve hond.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Wat voor hond...?

Ongelezen bericht door Persistence »

Johnny Jones schreef:Mijn geweldige opvanger George!

Afbeelding

George is zo leuk, slim, aanhankelijk, vrolijk, gehoorzaam, stabiel.. persoonlijk vind ik hem een buitenkansje voor wie op zoek is naar een lieve hond.
Had je een bericht gestuurd maar ik heb hem inmiddels al gevonden, maar broer was wat minder enthousiast over George.

We gaan toch eerst de logeerpartij doen en uitlaten in de regen en wind en kijken of het dan nog leuk is ;)
Gebruikersavatar
thom
Zeer actief
Berichten: 43749
Lid geworden op: 29 sep 2006 04:30
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Wat voor hond...?

Ongelezen bericht door thom »

Johnny Jones schreef: 19 apr 2021 21:19 Mijn geweldige opvanger George!

Afbeelding

George is zo leuk, slim, aanhankelijk, vrolijk, gehoorzaam, stabiel.. persoonlijk vind ik hem een buitenkansje voor wie op zoek is naar een lieve hond.
Wat een ontzettende leukerd zeg. :I:
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”