Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tuigjes en bewegingsruimte

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door crutz »

Vandaag een video gemaakt over hoe tuigen de beweging al dan niet beperken.
Graag had ik ook nog het aangelijnd zijn (trekkracht van achter) toegevoegd maar dat kennen mijn honden totaal niet op de loopband dus vond ik niet veilig.

Waarom een goed passend tuig
3x dezelfde video op een verschillende afspeelsnelheid.

normale snelheid afgespeeld
https://youtu.be/nfI7j3NL_5c

1/3 van de normale snelheid
https://youtu.be/MK2oqw9IDN4

1/8 van de normale snelheid
https://youtu.be/DmZbR_n1nCU

Loopbandwerk met diverse tuigen - normale snelheid afgespeeld

5 verschillende honden
1ste stuk zonder tuig
2de stuk met Anny-x (Y-tuig)
3de stuk met Ruffwear Webmaster (Y-tuig, andere pasvorm)
4de stuk met Julius K-9 (H-tuig)

En aan het einde 1 hond in alle 4 de versies in galop


En aangelijnd

Waarom een goed passend tuig (aangelijnd)

normale snelheid afgespeeld
https://youtu.be/sm6e-187Yak

1/3 van de normale snelheid - 1/3 of normal speed
https://youtu.be/BrH16xYDLrI

1/8 van de normale snelheid - 1/8 of normal speed
https://youtu.be/WMZfbERzCUo

Loopbandwerk met diverse tuigen (aangelijnd) - normale snelheid afgespeeld

5 verschillende honden
1ste stuk zonder tuig
2de stuk met non-stop freemotion (canicross tuig)
3de stuk met Anny-x (Y-tuig)
4de stuk met Ruffwear Webmaster (Y-tuig, andere pasvorm)
5de stuk met Julius K-9 (H-tuig)

En aan het einde 1 hond in alle 5 de versies in galop
Laatst gewijzigd door crutz op 20 feb 2021 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door crutz »

Voor wie wil weten wie wie is

Als eerste Kiara (20 maanden), daarna Sally (3,5 jaar), Winny (4,5 jaar), Umora (12 maanden) en Lyka (8 jaar).
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door crutz »

Boutje schreef:Hmm... wat is je conclusie?

Ik heb alle 3 de modellen.
De ruffwear webmaster gebruik ik alleen om te wandelen waar de hond goed gezekerd moet zijn, dus ofwel in de bergen ofwel vb Kika langs de weg.
Julius K9 om te wandelen bij 1 hond, past hem gewoon goed en is een rustige hond. Gelijkaardig zelfgemaakt model voor de shelties om te wandelen.
Anny-X gebruik ik als "werktuig" wanneer ik een hond nog niet betrouwbaar genoeg los kan laten of tussenin moet kunnen vasthouden, dus begin agility en opleiding schapendrijven.

De anny-x geeft de meeste vrijheid in bewegen.
Allemaal hadden ze bij zowel de Ruffwear als de Julius k9 een hoorbaar (kwam op video qua geluid niet over, daarom zonder) niet regelmatig ritme
Bij de Julius k9 echt in de ruimte naar voren en bij de Ruffwear in de ruimte naar achteren.
Je ziet ook in de video dat bij die tuigen de schouder echt tegen het tuig aan beweegt en daar dus door beperkt wordt, ja ze “duwen” door maar dat was dus te horen (in het echt) aan het gangwerk ritme

De Ruffwear inderdaad voor een hond die je moet zekeren, die revalideert (was bij Kiara de eerste stap na het help ‘m up harnas) en situaties waar je moet zekeren vraag je over het algemeen geen langdurige draf in een gelijkmatig ritme ;)

De Julius k9 vind ik persoonlijk echt niks. Ook te veel blessures gezien bij honden die er vaak mee liepen
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door sirene »

Heel interessant om te zien! Ik zou dit wel eens willen zien met de sledehonden/canicrosstuigen en dan inderdaad op spanning.
Die Juliusdingen had ik al een hekel aan. Net als die verschrikkelijke instaptuigjes. Misschien kun je een instaptuig van iemand lenen om die ook eens te laten zien?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door crutz »

sirene schreef:Heel interessant om te zien! Ik zou dit wel eens willen zien met de sledehonden/canicrosstuigen en dan inderdaad op spanning.
Die Juliusdingen had ik al een hekel aan. Net als die verschrikkelijke instaptuigjes. Misschien kun je een instaptuig van iemand lenen om die ook eens te laten zien?

De Julius heb ik ook al geleend ;)

Zal eens kijken of op spanning ook veilig lukt (heb ook een canicross tuig) met hulp.
Jetski
Zeer actief
Berichten: 912
Lid geworden op: 21 apr 2015 15:19

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door Jetski »

Interessant!
De bouw vd hond is vlg mij het belangrijkste criterium welk harnas goed past
Maar sommige harnassen belemmeren elk type hond.
Hier na lang zoeken uitgekomen op de webmaster en front range beide van ruffwear
Ollie draagt deze alleen tijdens speurlessen of op een boot (handig als ie aan boord gehesen moet worden)
Ik merk bij hem echt dat ie een hekel aan z'n harnas heeft ondanks de leuke activiteit waar het aan gekoppeld is.
Tamaartje
Zeer actief
Berichten: 605
Lid geworden op: 04 nov 2012 13:09
Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
Aantal honden: 1

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door Tamaartje »

Interessant om te zien. Hier voor mijn spring in het het veld nog steeds op zoek naar een goed passend tuig. Ze vind het niet heel prettig om haar koppie door een heel krap gat te steken. Bij het zien van dat tuig rent ze weg en duikt ze tussen de gordijnen.
Gebruikersavatar
fes/lou
Zeer actief
Berichten: 9311
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:27
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door fes/lou »

Bij mij Jacks zit de Dog copenhagen heel mooi. Ruim achter de voorpoten. Ik heb wel de comfort walk air, omdat die smaller is dan de gepolsterde
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door crutz »

Het hangt natuurlijk ook heel erg van de bouw van de hond af. Al zie ik bij heel honden dat bv de Ruffwear front range vrij kort achter de ellebogen zit, dus bij verschillend gebouwde honden. De de JR kruising van schoonzus zit hij dan wel weer top.
Maar dat gepolsterde kijkt leuk alleen je ziet zelfs bij de ruffwear webmaster al dat het toch beperkt.
Ja het moet niet snijden, maar het moet ook zeker niet beperken.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door dagmar88 »

crutz schreef: 21 feb 2021 00:14
De anny-x geeft de meeste vrijheid in bewegen.
Nog vind ik het niks tijdens het sporten. Ze lopen toch net een tik geknepen.
Bij honden die zwaar belast worden kan ik me voorstellen dat die iets geforceerde beweging op de lange duur gevolgen kan hebben.

Jaap liep met een normaal anti-ontsnappingstuig van Blaire naast de fiets. Dat paste perfect en knelde nergens. Zijn non-stop freemotion tuig hangt om hem heen, dat maakt zo'n enorm verschil in zijn manier van bewegen en in de tijden die hij loopt. Meteen twee minuten winst.
Puur het feit dat er iets zit beïnvloed de beweging.
Het vorige tuig vermeed hij. Terwijl de freemotion veel onhandiger is met aandoen, stond hij al vanaf de tweede keer ontspannen klaar.

Daar moet alleen druk op staan om de correcte pasvorm aan te nemen, dus in deze setting wat lastiger.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door crutz »

dagmar88 schreef:
crutz schreef: 21 feb 2021 00:14
De anny-x geeft de meeste vrijheid in bewegen.
Nog vind ik het niks tijdens het sporten. Ze lopen toch net een tik geknepen.
Bij honden die zwaar belast worden kan ik me voorstellen dat die iets geforceerde beweging op de lange duur gevolgen kan hebben.

Jaap liep met een normaal anti-ontsnappingstuig van Blaire naast de fiets. Dat paste perfect en knelde nergens. Zijn non-stop freemotion tuig hangt om hem heen, dat maakt zo'n enorm verschil in zijn manier van bewegen en in de tijden die hij loopt. Meteen twee minuten winst.
Puur het feit dat er iets zit beïnvloed de beweging.
Het vorige tuig vermeed hij. Terwijl de freemotion veel onhandiger is met aandoen, stond hij al vanaf de tweede keer ontspannen klaar.

Daar moet alleen druk op staan om de correcte pasvorm aan te nemen, dus in deze setting wat lastiger.

Ik heb het ook over in deze setting. Hoeveel honden lopen nl niet altijd, dus ook los, met een tuig om?
Van deze 3 tuigen geeft de anny-x bij mijn honden de meeste bewegingsvrijheid tov los.

Mijn voorkeur is inderdaad gewoon los bij bewegingen waarbij er geen kracht vanuit de hind gezet hoeft te worden.
Idd als ze moeten trekken bij voorkeur een echt daarvoor gemaakt tuig zoals bv de non-stop free motion.

Ga vd week eens kijken of het lukt mbv iemand anders om dezelfde video’s te maken met lijndruk en inclusief het non-stop freemotion tuig (als de andere dan Kiara hem goed passen, want dat is haar tuig)
Zyntia
Zeer actief
Berichten: 2098
Lid geworden op: 19 apr 2018 12:14

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door Zyntia »

Mellow schreef: 21 feb 2021 11:06
Zinodo schreef: 21 feb 2021 09:42 Afbeelding
Ik heb een 'Nomi' :cheer:
Afbeelding

Ze heeft nu dit tuig maar die zit dus vrij strak achter haar voorpoten, de oksels.
Ik wil dus een andere.
Die Dogwear, welke is dat precies?
Heb je een hond erbij?
Wat een mooierd :D
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door Marlett »

Goed topic, Ik voel me nu een moeder die z'n kind een tijd in te kleine schoenen heeft laten lopen, :ugh: want bij Charlie zit de Dog Copenhagen XS ook wel erg in zijn oksels inmiddels.
De S van Tosca past hem veel beter, dus ik ga ook een maatje opschuiven.
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door Domor »

Ik ben heel benieuwd hoe dat julius-tuig zou zitten als hij aan de voorkant ruimer zat. Deze zit wel voldoende naar achter (dat zie je ook vaak mis gaan), maar zit aan de voorkant strak. Als ze haar kop naar beneden zou doen, zou het tuig naar voren getrokken worden. Het anny-x tuig zit het ruimst afgesteld aan de voorkant, wanneer de voorpoot aan de camera-zijde naar achteren beweegt zit daar veel ruimte tussen band en lijf, de ruffwear zit aan de voorkant al strakker, maar komt wel wat ruimte tussen. Bij de julius is ook bij de poot naar achteren bewegen nog steeds een licht ingedrukte vacht. De voorkant zit dan dus gewoon te strak. Je moet bij een julius-tuig echt tussen hond en tuig door kunnen kijken aan de voorkant bij het passen.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door dagmar88 »

crutz schreef: 21 feb 2021 10:51
Ik heb het ook over in deze setting. Hoeveel honden lopen nl niet altijd, dus ook los, met een tuig om?
Van deze 3 tuigen geeft de anny-x bij mijn honden de meeste bewegingsvrijheid tov los.

Mijn voorkeur is inderdaad gewoon los bij bewegingen waarbij er geen kracht vanuit de hind gezet hoeft te worden.
Idd als ze moeten trekken bij voorkeur een echt daarvoor gemaakt tuig zoals bv de non-stop free motion.

Ga vd week eens kijken of het lukt mbv iemand anders om dezelfde video’s te maken met lijndruk en inclusief het non-stop freemotion tuig (als de andere dan Kiara hem goed passen, want dat is haar tuig)
:ok: Zeker, als dat mogelijk is.

Het is wel interessant natuurlijk, maar eerlijk vergelijken lukt niet.
Die freemotion zit zonder druk als een aardappelzak tegenover de andere tuigen waarbij je met druk ook drukpunten krijgt en die goed passend nauw aansluiten.
Kun je filmpjes bewerken of misschien hier een handige harrie? Denk dat je het beter inzichtelijk krijgt als je er lijnen in kunt zetten.
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Prachtig filmpje!

Met Manipi ben ik een aantal keren naar de fysio geweest. Ik gebruikte toen de Ruffwear webmaster. Die raadde zij me af voor Manipi omdat dit de beweging in zijn lendenen teveel zou beperken.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door crutz »

dagmar88 schreef:
crutz schreef: 21 feb 2021 10:51
Ik heb het ook over in deze setting. Hoeveel honden lopen nl niet altijd, dus ook los, met een tuig om?
Van deze 3 tuigen geeft de anny-x bij mijn honden de meeste bewegingsvrijheid tov los.

Mijn voorkeur is inderdaad gewoon los bij bewegingen waarbij er geen kracht vanuit de hind gezet hoeft te worden.
Idd als ze moeten trekken bij voorkeur een echt daarvoor gemaakt tuig zoals bv de non-stop free motion.

Ga vd week eens kijken of het lukt mbv iemand anders om dezelfde video’s te maken met lijndruk en inclusief het non-stop freemotion tuig (als de andere dan Kiara hem goed passen, want dat is haar tuig)
:ok: Zeker, als dat mogelijk is.

Het is wel interessant natuurlijk, maar eerlijk vergelijken lukt niet.
Die freemotion zit zonder druk als een aardappelzak tegenover de andere tuigen waarbij je met druk ook drukpunten krijgt en die goed passend nauw aansluiten.
Kun je filmpjes bewerken of misschien hier een handige harrie? Denk dat je het beter inzichtelijk krijgt als je er lijnen in kunt zetten.

Natuurlijk kan ik de video’s bewerken
Dinsdag de hulp ingepland voor werken met lijnspanning
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door crutz »

Domor schreef:Ik ben heel benieuwd hoe dat julius-tuig zou zitten als hij aan de voorkant ruimer zat. Deze zit wel voldoende naar achter (dat zie je ook vaak mis gaan), maar zit aan de voorkant strak. Als ze haar kop naar beneden zou doen, zou het tuig naar voren getrokken worden. Het anny-x tuig zit het ruimst afgesteld aan de voorkant, wanneer de voorpoot aan de camera-zijde naar achteren beweegt zit daar veel ruimte tussen band en lijf, de ruffwear zit aan de voorkant al strakker, maar komt wel wat ruimte tussen. Bij de julius is ook bij de poot naar achteren bewegen nog steeds een licht ingedrukte vacht. De voorkant zit dan dus gewoon te strak. Je moet bij een julius-tuig echt tussen hond en tuig door kunnen kijken aan de voorkant bij het passen.
De anny-x en Ruffwear zijn beiden zo afgesteld dat ze (zoals hoort) netjes bij spanning druk op de bovenkant van het sternum geven en niet daarboven.
De Julius zit gewoon los hoor. Mijn hand kan er gemakkelijk tussen. De pasvorm is gewoon kut.
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door Dennenappel »

sirene schreef: 21 feb 2021 08:37 Heel interessant om te zien! Ik zou dit wel eens willen zien met de sledehonden/canicrosstuigen en dan inderdaad op spanning.
Die Juliusdingen had ik al een hekel aan. Net als die verschrikkelijke instaptuigjes. Misschien kun je een instaptuig van iemand lenen om die ook eens te laten zien?

Wat zou het nadeel zijn van instaptuigjes?
Daar ben ik het meest blij mee namelijk.
En wat is het verschil tussen een instap en y tuig dan?
Nou sporten/fietsen ze er niet mee en trekken ook niet, ze hangen ook redelijk losjes om.
Geen schuurplekjes of wat dan ook.
Ben wel benieuwd!
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door Domor »

crutz schreef: 21 feb 2021 12:43
Domor schreef:Ik ben heel benieuwd hoe dat julius-tuig zou zitten als hij aan de voorkant ruimer zat. Deze zit wel voldoende naar achter (dat zie je ook vaak mis gaan), maar zit aan de voorkant strak. Als ze haar kop naar beneden zou doen, zou het tuig naar voren getrokken worden. Het anny-x tuig zit het ruimst afgesteld aan de voorkant, wanneer de voorpoot aan de camera-zijde naar achteren beweegt zit daar veel ruimte tussen band en lijf, de ruffwear zit aan de voorkant al strakker, maar komt wel wat ruimte tussen. Bij de julius is ook bij de poot naar achteren bewegen nog steeds een licht ingedrukte vacht. De voorkant zit dan dus gewoon te strak. Je moet bij een julius-tuig echt tussen hond en tuig door kunnen kijken aan de voorkant bij het passen.
De anny-x en Ruffwear zijn beiden zo afgesteld dat ze (zoals hoort) netjes bij spanning druk op de bovenkant van het sternum geven en niet daarboven.
De Julius zit gewoon los hoor. Mijn hand kan er gemakkelijk tussen. De pasvorm is gewoon kut.
Je hand er gemakkelijk tussen kunnen steken is duidelijk niet voldoende, anders zou er niet met de poot naar achter nog steeds druk op staan aan die zijde. De borstband moet minimaal 5cm langer en mogelijk tot wel 10cm.
Gebruikersavatar
runninggirl
Zeer actief
Berichten: 5995
Lid geworden op: 31 mar 2012 10:22
Aantal honden: 3
Locatie: Friesland

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door runninggirl »

Leuk om zo te zien. Ik heb al best veel tuigen geprobeerd voor mn honden maar nu al een paar jaar alleen de Anny-x. Ze dragen ze vaak en ook aangelijnd en je kan gewoon verschil zien inderdaad met hoe ze lopen.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door sirene »

Dennenappel schreef: 21 feb 2021 14:44 Wat zou het nadeel zijn van instaptuigjes?
Daar ben ik het meest blij mee namelijk.
En wat is het verschil tussen een instap en y tuig dan?
Nou sporten/fietsen ze er niet mee en trekken ook niet, ze hangen ook redelijk losjes om.
Geen schuurplekjes of wat dan ook.
Ben wel benieuwd!
Instaptuigjes zitten per definitie strak, ik zie ze nooit loshangen. Ze zitten te dicht achter de ellebogen en vaak zelfs helemaal in de oksel als de hond beweegt. Alle instaptuigjes zitten over de schouder heen en zullen daar dus zeker beperken.
Kijk de film van Crutz en denk dan daar zo'n instaptuigje op.

Een goed zittend Y tuig zit zeker verder van de elleboog, afhankelijk van het merk/model blijft de schouder ook vrijer.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door crutz »

sirene schreef:
Dennenappel schreef: 21 feb 2021 14:44 Wat zou het nadeel zijn van instaptuigjes?
Daar ben ik het meest blij mee namelijk.
En wat is het verschil tussen een instap en y tuig dan?
Nou sporten/fietsen ze er niet mee en trekken ook niet, ze hangen ook redelijk losjes om.
Geen schuurplekjes of wat dan ook.
Ben wel benieuwd!
Instaptuigjes zitten per definitie strak, ik zie ze nooit loshangen. Ze zitten te dicht achter de ellebogen en vaak zelfs helemaal in de oksel als de hond beweegt. Alle instaptuigjes zitten over de schouder heen en zullen daar dus zeker beperken.
Kijk de film van Crutz en denk dan daar zo'n instaptuigje op.

Een goed zittend Y tuig zit zeker verder van de elleboog, afhankelijk van het merk/model blijft de schouder ook vrijer.

Ik kan ze waarschijnlijk dinsdag in de nieuwe video wel meenemen. Moet er nog ergens hebben liggen
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Hier ook blij met de stepp in van SL.
Diverse tuigen geprobeerd maar daar bewegen ze het fijnste in hier. Er zijn wel veel instaptuigjes die niet fijn zitten ook hoor. Maar voor hun zitten die nou eenmaal het fijnste. Ga ik dus niet meer veranderen 😉
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb voor Ziva de Hurtta weekend Warrior
Op zich een fijn tuig , maar ik heb al gemerkt dat met fietsen ze toch net wat last heeft van die gesp ondanks dat hij toch ruim naar achter zit

Was al een tijdje op zoek naar een Anny X in een Bep kleur in haar maat , die kleur is er veel maar telkens net haar maat uitverkocht
Vandaag eentje gevonden , en meteen besteld
Denk dat deze wel veel beter gaat zitten met fietsen

De Julius K9 heb ik al een paar jaar terug de deur uit gedaan
Honden die er niet lekker op liepen , kreeg m ook niet goed afgesteld en een hond die we terug kregen zat er zelfs compleet vast door
Die is behandeld, loopt niet meer op zo'n tuig en heeft nergens meer last van , je zag het ook als hij dat tuig om kreeg
Dat had hij liever niet , en hij ging er meteen anders door lopen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Cashel Vale
Zeer actief
Berichten: 1052
Lid geworden op: 12 mar 2008 22:00
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Honden die hier los gaan hebben zo wie zo niets aan. als je rent moet je ook vrij uit kunnen rennen zonder enige vorm van belemmering
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door crutz »

Cashel Vale schreef:Honden die hier los gaan hebben zo wie zo niets aan. als je rent moet je ook vrij uit kunnen rennen zonder enige vorm van belemmering
Hier ook hoor en ook op de loopband werken ze volledig los/vrij ipv in een tuig.
Al zijn er bij bv revalidatie zaken wel redenen om in een tuig te werken natuurlijk
Maar velen laten de hond ook vrij rennen met een tuig om
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Als we gewoon een wandeling maken waar ze los kan dan gaat ze op de halsband mee

De aanlijnwandelingen op de flex gaan altijd met tuig
Als ze eens een x vooruit zou schieten komt t niet op dr nek terecht
Soms gebeurd t dat we dan ergens komen waar ze toch los kan
Ja dan loopt ze dus los met tuig

Fietsen is met tuig aan de walky dog en dan heb ik nog een lijn vast die aan de halsband zit

Merendeel dat ze los loopt is dus alleen op halsband en soms dus met tuig
Ze heeft van beiden geen last als ze los loopt
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
flatcoatjrt
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 08 okt 2006 18:12
Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox
Aantal honden: 1

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door flatcoatjrt »

Volgens mij is dit tuig nog niet voorbij gekomen maar ik ben er erg blij mee. Verstelbaar bij schouders, buik omvang en de lengte vanaf achter de oksels is aan te passen. https://www.speurlijn.nl/tuigen/wandelt ... hondentuig
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Tuigjes en bewegingsruimte

Ongelezen bericht door Persistence »

Zinodo schreef: 21 feb 2021 11:13 Ahh bijna een jonge Nomi inderdaad :I:

Deze is het: https://rundog.nl/short-half/372-non-st ... arnas.html
Nomi draagt maat 6 en Dora maat 5.
Let op, dit is geen trektuig en ook geen anti-ontsnappingstuig. Ik weet niet hoe ontsnappingsgevaarlijk jouw podenco is maar dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.
De trektuigen die ik gebruik zijn de zero dc faster, maar ook dat zijn geen anti-ontsnappingstuigen.
Deze heb ik ook voor Vic, wel om mee te hardlopen omdat werkelijk geen ander tuig goed zat met die gekke diepe borst van hem. Bij de ene zaak zeggen ze ook dat hij wel voor canicross gebruikt kan worden en bij de andere niet…

Voor gewoon gebruik zat het Ruffwear Webmaster te dicht bij de oksels, evenals Anny-X en zo'n zogenaamd 'past-altijd' tuig van Dierenoppas Amersfoort was ook niet goed te krijgen.
De neopreen Y-tuigen van Hunter heb ik voor beide honden voor het gewone gebruik, die passen bij beide goed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”