Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleine hondjes-topic

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik heb ook een filmpje waarin ze twee grote honden ontmoeten op het zelfde strand. Niet spelen wel snuffelen één van die grote vind het spannend. Alleen daar komen in de verte wat andere mensen in beeld en dat vind ik toch minder om dan op het forum te delen.

Ik laat ontmoetingen ook gaan. Saartje die gaat ze meestal uit de weg Dex gaat snuffelen. En houd het vaak al snel voor gezien. Bij drukke honden blijven ze automatisch bij me. Ze lopen dan al wat bv erstijft en dan weet ik wat meer op mijn hoede moet zijn.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door laeken »

dagmar88 schreef:
laeken schreef:Ik was op een forumwandeling met Guus. Ook daar zag je dat hij duidelijk super open was maar toch gepest werd. Omdat hij klein is. Dus beetje teveel opjagen. Beetje te weinig respect voor zijn waarschuwingen, nee was geen nee en uiteindelijk heb ik het ook afgekapt. Zodra ze de staart tussen de benen doen is het hier klaar. Dat past ze niet en is niet nodig.
:wink: Ondanks dat ze alle drie sociaal zijn, vind ik ze allemaal niet geschikt voor een gemengde gelegenheidsroedel.
Dat moet dan al heel goed op elkaar afgestemd zijn.
Hij is er kwa karakter heel geschikt voor. Viel prima in de smaak bij de grote jongens. Maar te klein om bij spel voor zichzelf op te komen en dan wordt het zeker met herders pesten. En dat liep op een gegeven moment uit op constant op hem letten en op hem reageren. Dus hij kon en mocht niks meer zonder een herder op zijn nek te hebben. Dat stop ik door hem uit de situatie te halen.

Guus zal nooit vechten. Nooit lelijk doen en nooit moeilijk doen. Dus je kan hem bij elke hond en in elk roedel zetten mits je hem een beetje beschermd tegen de roedel en de betreffende honden. Hij zelf zal nooit een probleem geven.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door laeken »

Wat mij trouwens heel erg opviel was dat juist de stoere grote honden heel erg goed met hem omgingen. Neem Droef en Manu bikvoorbeeld. Niks maaien met poten. Niks gedoe. Gewoon heel prima aangepast aan een dwerg. Dan laat ik hem dus gerust loslopen. Dat kan hij ook prima.
Afbeelding
Sandra&co

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Sofi gooit zich tijdens spel ook zo nu en dan op d'r rug hoor. Zowel bij grote honden als honden van haar eigen formaat. Dat is onderdeel van haar spel en heeft verder niks te maken met slechte ervaringen want die heeft ze eigenlijk nooit gehad ;) Bij haar lijkt het bedoeld als uitdaging om door te blijven spelen.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door laeken »

Zinodo schreef:Grappig, Ziva gooit zich nooit op de rug en geen haar op Dora’s hoofd om zich tegen de grond te storten maar Nomi? :lol1: ja hoor! :LOL: Ze doet het bij honden die met maaipoten en keihard stoeien willen spelen, daar houdt ze echt niet van. Dan gooit ze zich zo op de rug en gaat ze kusjes uitdelen en hopen dat de maaipoten wegblijven. Maar ze doet het ook bij Hele Leuke Knappe Reuen :LOL: slet :engel:

Maar daar zeg je dus wel precies wat ik ook altijd zie. Kleine honden kennen hun fysieke beperkingen wel degelijk en de gedragingen die ik zie zijn dus zover ik ze kan inschatten heel erg gericht op doe mij geen pijn. Ik vind jou lief. Ik wil graag spelen maar doe me geen pijn. En dat is inderdaad geen heel nare emotie mits de andere hond daar dan ook op reageert door heel erg voorzichtig te spelen. Geen potengemaai dus en geen bespringen en proberen te pletten of op te jagen.

Want ik word echt verkeerd begrepen ben ik bang. Ik zeg nergens dat dit hondje het spel niet geweldig leuk vindt. En ik denk dat het voor het hondje zelf ook zo nu en dan prima is. Niks mis met een correct wereldbeeld en het kennen van je fysieke beperkingen. Wel zeg ik ook dat ik het niet teveel en niet te lang toe zou staan omdat ik zelf persoonlijk geen enkele reden zie om mijn honden zichzelf zo te moeten laten zien om hun hagje te redden. Ze halen er niks uit. Lopen risico op blessure want ook een X jack is kwetsbaar. Het ontkennen daarvan kan je duur komen te staan. Ik heb een stevige Fox kapot gebeten zien worden en mijn Duitse herder x bouvier is ooit op een zwarte miks van ongeveer 10 kilo gevallen waarna een achterpoot als een propeller eraan hing :ugh: :cry: Gewoon afgebroken door het gewicht. En het is hoe je het ook wendt of keert gedrag dat onderdanig deemoedig en agressie kerend is.

Honden die zich zo laag over de grond bewegen zijn hoe dan ook bezig met het keren van agressie. Doe mij niks. Dat is het signaal. En waarom zou een hondje in die emotie komen bij een lieve vriendelijke speelse hond? Door het maaien van de poten. Ik zie het ook als directe reactie op het gemaai. Hij heeft haar bijna raak gemaaid en dan gaat ze helemaal plat en kruiperig doen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ceciel
Zeer actief
Berichten: 2097
Lid geworden op: 13 apr 2006 19:48

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door ceciel »

Ik heb niet bepaald kleine hondjes maar heb Styx wel geleerd/gestuurd om, áls hij in contact komt met kleintjes, dan te gaan liggen.
Vanuit zichzelf zoekt hij behalve even voorzichtig snuffelen neus aan neus geen contact en dat dan alleen op initiatief van het kleine hondje.
Van de eigenaren van een klein contact zoekend hondje krijg ik vaak de reactie dat ik me er maar niet mee moet bemoeien en het op zijn beloop moet laten. Dan heb ik het echt over de ieniemienies. Hoe goed ik Styx ook ken en vertrouw ben ik me super bewust van de ongelijkheid tussen deze exemplaren aan het uiteinde van het spectrum hond. Een Jack Russel gaat al prima omdat Styx geen potenmaaier is of een hond die over grenzen van andere honden heen gaat.
Styx kan en wilt er eerlijk gezegd ook niet zoveel mee, die superkleintjes, daar loopt hij het liefste met een boog omheen óf gaat plat op de grond liggen en laat het over zich heen komen. Volgens mij is hij zelf ook bang om per ongeluk op zo'n hondje te gaan staan.
Wel mooi om te zien dat Linc eigenlijk al hetzelfde gedrag laat zien, hoe enthousiast hij kan reageren op een 'normaal' formaat hond en hoe voorzichtig hij is en afstand houdt in spel en contact met bijvoorbeeld een boomertje met zijn 11 weken doet mijn hart smelten.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Onze buren hadden eerst een dwergkeesje, Binky. Heeft de laatste keer narcose niet overleefd. Dat was best een leuke match met Elco en Gait. Nu hebben ze een chihuahua-teefje, Eevee. Het is natuurlijk nog een pup, maar ik hou Elco en Gait toch wel vrij kort tijdens ontmoetingen, want het verschil in formaat is toch behoorlijk groot. Ze zijn wel weer alle drie dol op elkaar. Maar die heel kleine hondjes zijn wel echt heel erg klein en kwetsbaar
Manuma
Zeer actief
Berichten: 7569
Lid geworden op: 13 dec 2015 21:10

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik ben niet zo voorzichtig maar ik vind toch jouw filmpjes niet zo leuk voor Rakoes.
Ze is enthousiast en wil zelf ook graag spelen, maar ik had haar hier wel weggehaald en even tussendoor laten kalmeren bijvoorbeeld. Het lijkt wel of ze even helemaal uit haar plaat gaat en je ziet het opbouwen. Dat is natuurlijk normaal bij jonge honden, maar ik vind hier wel dat ze in het nadeel komt omdat de grote toch hun lijf gaan inzetten.

Wat betreft die husky, dat was er waarschijnlijk zo één die alleen los mag op omheinde velden en verder niet veel uitvoert. "Wordt ie lekker moe van", die bazen zien niet wat hun hond doet. En dat zijn vaak honden die inderdaad van 0 naar 100 gaan.
Manu mag wel met kleine honden 'spelen'. Hij is heel kalm, maar hij zit vooral de tijd uit Afbeelding1: Ik had zelf hier bijvoorbeeld de Boomer weggehaald, die is te wild in spel. Ik houd daar nooit zo van.


Hier zie je hoe het meestal buiten gaat. Dit is wel een reu trouwens, die beuken meer.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Zinodo schreef:Grappig, Ziva gooit zich nooit op de rug en geen haar op Dora’s hoofd om zich tegen de grond te storten maar Nomi? :lol1: ja hoor! :LOL: Ze doet het bij honden die met maaipoten en keihard stoeien willen spelen, daar houdt ze echt niet van. Dan gooit ze zich zo op de rug en gaat ze kusjes uitdelen en hopen dat de maaipoten wegblijven. Maar ze doet het ook bij Hele Leuke Knappe Reuen :LOL: slet :engel:
Dat is Lily :LOL: . Maar goed, ik noem haar geen kleine hond met haar 15 kilo, ook al is ze niet zo hoog.
Als pup gooide ze zich veel vaker op de grond bij contact met andere honden. Nu veel minder, maar nog steeds bij grote honden die ze spannend vindt maar met wie ze toch graag contact wil, bij te lompe honden, of inderdaad bij reuen (soms ook teven) die ze erg aantrekkelijk vindt en die krijgen dan ook heel veel kusjes.
Nu ik er erover nadenk, haar strategie werkt wel, want zodra ze zich op de grond gooit, stopt de andere hond eigenlijk altijd met lomp doen. In het enkele geval dat dat niet zo is, scheid ik ze.

Andersom ben ik voorzichtig met chihuahuas. Ik heb een keer of twee drie meegemaakt dat Alfil en Lily samen gingen opjagen. Ik denk niet dat ze echt zullen bijten, maar ik kap het meteen af. Vooral in Alfil zie je die transformatie direct. Fanatieke blik in de ogen en het rennen gaat opeens met een extra drive. Niet leuk.

Ik vind de filmpjes van ts eigenlijk niet zo zorgelijk. Rakoes is nog jong natuurlijk en dat onderdanige gedrag hoort er een beetje bij. Ik zie ook niet dat de grote hond haar daadwerkelijk raakt met zijn poten.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Heavy schreef:Ik vind dat Manu het keurig doet ,hij blijft rustig en gebruikt zijn poten niet. Zo doet Jip het ook. Maar de grote hond in het filmpje van ts is ook nog jong dus je kan hem eigenlijk niet kwalijk nemen dat hij zo lomp speelt.
Ik vind ook dat Manu het goed doet. Hij past zijn spel aan. En daardoor hebben ze beiden ook echt lol.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door georges »

Vraag voor de kleine-hondjes-kenners. Ik ga dit weekend samen met een vriendin naar dit hondje kijken, het zou haar eerste worden : https://www.dierenwereldkruis.be/2020/02/01/ledcy-2-2/.

Ik vind het zelf wel een schattig hondje, maar maak me wat zorgen over die uitpuilende ogen. Dit lijkt me iets wat wel vaker voorkomt bij chihuahua-achtigen ? Heeft iemand hier meer info over of ervaring mee ? Of valt dat uitpuilen wel mee ?
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door laeken »

georges schreef:Vraag voor de kleine-hondjes-kenners. Ik ga dit weekend samen met een vriendin naar dit hondje kijken, het zou haar eerste worden : https://www.dierenwereldkruis.be/2020/02/01/ledcy-2-2/.

Ik vind het zelf wel een schattig hondje, maar maak me wat zorgen over die uitpuilende ogen. Dit lijkt me iets wat wel vaker voorkomt bij chihuahua-achtigen ? Heeft iemand hier meer info over of ervaring mee ? Of valt dat uitpuilen wel mee ?
Ik vind het niet heel zorgelijk maar vrij passend. Ze kijken recht en je ziet geen oogwit. Ze puilen wel uit maar dat is dat ronde kleine kopje. Dan heb je dat al snel. Denk dat als je Bas kaal scheert je niet veel anders ziet :engel: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door dagmar88 »

georges schreef:Vraag voor de kleine-hondjes-kenners. Ik ga dit weekend samen met een vriendin naar dit hondje kijken, het zou haar eerste worden : https://www.dierenwereldkruis.be/2020/02/01/ledcy-2-2/.

Ik vind het zelf wel een schattig hondje, maar maak me wat zorgen over die uitpuilende ogen. Dit lijkt me iets wat wel vaker voorkomt bij chihuahua-achtigen ? Heeft iemand hier meer info over of ervaring mee ? Of valt dat uitpuilen wel mee ?
Ja, het valt voor een chihuahua type erg mee.
Goed opletten dat ze levendig is, over het kopje geaaid wil worden (mits ze niet bang is), kopje niet ontziet door het hoger te leggen en niet overmatig krabt, wrijft of (aan dingen) likt.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

georges schreef:Vraag voor de kleine-hondjes-kenners. Ik ga dit weekend samen met een vriendin naar dit hondje kijken, het zou haar eerste worden : https://www.dierenwereldkruis.be/2020/02/01/ledcy-2-2/.

Ik vind het zelf wel een schattig hondje, maar maak me wat zorgen over die uitpuilende ogen. Dit lijkt me iets wat wel vaker voorkomt bij chihuahua-achtigen ? Heeft iemand hier meer info over of ervaring mee ? Of valt dat uitpuilen wel mee ?
Ik vind het heel erg mee vallen hoor. Ik zou gewoon gaan kijken.
Vrijwel alle chihuahuas hebben het wel. Dex toevallig niet. Maar Saartje juist hele grote bolle ogen met ook wat oogwit. Maar die is super levendig. Net nog 9 km gewandeld. En lekker actief.

Hoe oud is ze?

Toots had een beetje dat koppie. Dat was ook een bewegelijk ding :wink:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door georges »

In eerste instantie niets om over ongerust te zijn, dus. Het is ook maar één foto, ben ook wel benieuwd haar in het echt te zien.
Chihuahua-paws schreef:Ik vind het heel erg mee vallen hoor. Ik zou gewoon gaan kijken.
Vrijwel alle chihuahuas hebben het wel. Dex toevallig niet. Maar Saartje juist gele grote bolle ogen net ook wat oogwit. Maar die is super levendig. Het nog 9 km gewandeld. En lekker actief.

Hoe oud is ze?
Ze is van 20/02/2018, dus bijna 2.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

georges schreef:In eerste instantie niets om over ongerust te zijn, dus. Het is ook maar één foto, ben ook wel benieuwd haar in het echt te zien.
Chihuahua-paws schreef:Ik vind het heel erg mee vallen hoor. Ik zou gewoon gaan kijken.
Vrijwel alle chihuahuas hebben het wel. Dex toevallig niet. Maar Saartje juist gele grote bolle ogen net ook wat oogwit. Maar die is super levendig. Het nog 9 km gewandeld. En lekker actief.

Hoe oud is ze?
Ze is van 20/02/2018, dus bijna 2.
Aahh nog best een jong ding ook .
Ze heeft wat van Toots weg dus ik zou er zo voor vallen.
Waar je wel op zou kunnen letten en zeker bij die tengere gevallen is hoe ze loopt van achter :wink: PL komt vaak voor!
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door georges »

Chihuahua-paws schreef:
georges schreef:In eerste instantie niets om over ongerust te zijn, dus. Het is ook maar één foto, ben ook wel benieuwd haar in het echt te zien.
Chihuahua-paws schreef:Ik vind het heel erg mee vallen hoor. Ik zou gewoon gaan kijken.
Vrijwel alle chihuahuas hebben het wel. Dex toevallig niet. Maar Saartje juist gele grote bolle ogen net ook wat oogwit. Maar die is super levendig. Het nog 9 km gewandeld. En lekker actief.

Hoe oud is ze?
Ze is van 20/02/2018, dus bijna 2.
Aahh nog best een jong ding ook .
Ze heeft wat van Toots weg dus ik zou er zo voor vallen.
Waar je wel op zou kunnen letten en zeker bij die tengere gevallen is hoe ze loopt van achter :wink: PL komt vaak voor!
Waar let je dan op ? Gewoon dat ze goed loopt, niet mankt ?
Laatst gewijzigd door georges op 05 feb 2020 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Bij pl zie je al snel een soort huppel het konijnen huppeltje tijdens het rennen.Maar ze kunnen een pootje ook optrekken dat zie je vaker bij ernstige gradaties tijdens gewoon lopen ook. Maar soms zie je niks (wel aan de stand van de knieën)

Hier wordt wel mooi uitgelegd wat het is
https://www.dierendokters.com/honden/zi ... knieschijf
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door georges »

Chihuahua-paws schreef:Bij pl zie je al snel een soort huppel het konijnen huppeltje tijdens het rennen.Maar ze kunnen een pootje ook optrekken dat zie je vaker bij ernstige gradaties tijdens gewoon lopen ook. Maar soms zie je niks (wel aan de stand van de knieën)

Hier wordt wel mooi uitgelegd wat het is
https://www.dierendokters.com/honden/zi ... knieschijf
Bedankt voor de info ! Kan me wel wat voorstellen bij dat “huppeltje”.
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door georges »

Het hondje is ondertussen al gereserveerd, dus geen bezoek helaas !
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Als ze bewust opzoek is naar een chi of kruising daarmee. Zou je eens kunnen kijken op de Facebook pagina van dierenopvang vlaardingen :wink: Daar zit er ook eentje!
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Floortje »

De meeste mensen zullen zeggen: Pak het kleine hondje op.
Ik denk dat het het beste is om je kleine hondje te beschermen, maar zelf doe ik het niet. Rakoes verandert dan namelijk in een agressieve gremlin en dat wil ik niet stimuleren.
Ik loop weg en dan komt Rakoes altijd mee. Komt de andere hond dan achter ons aan dan block ik en probeer die andere hond weg te sturen met een handgebaar. Bij de meeste volwassen honden lukt dat, maar er zijn inderdaad wel jonge honden die daar geen boodschap aan hebben (zie situatie die ik elders in dit topic heb beschreven).
Maar ook hier kan Rakoes soms juist extra pinnig worden omdat ze zich dan gesterkt voelt.

Het blijft lastig, want je wil geen tissue van je hond maken, maar het is ook niet vanzelfsprekend dat anderen rekening houden met jouw hond.
Hier in het park loopt een middelgrote bastaard, vrolijke Frans, maar ontzettend lomp en een bord voor de kop. Rakoes heeft een keer een dag mank gelopen, omdat die hond op haar sprong.
Volgens de eigenaar wil hij alleen maar spelen. Allemaal leuk en aardig, maar dat beest is 20 kilo en die van mij 6. Hoe lief hij ook is, die van mij gaat dan stuk.
Die hond pak ik dus bij zijn halsband als die aan komt rennen. Terwijl ik mij eigenlijk liever niet met vreemde honden bemoei.
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Floortje »

Nanna schreef: 12 mei 2021 10:58 Er zit niks anders op🤪😋

Afbeelding

Ik heb zelf enorm grote honden gehad en ben ook grote hondloos geweest en het scheelt enórm in het op je af laten stormen van welke hond dan ook.
Want dan kunnen ze opeens Diesel wel vasthouden.
Zo'n ding loopt er dus bij ons in de buurt :O:
Ze hadden er eerst één precies zoals op de foto. Ze lopen er altijd met z'n tweeën mee en kort aangelijnd en het dier was rustig. Maar die is blijkbaar dood. Nu hebben ze een zwart/witte en die valt uit als een malle en die binden ze dan voor de zekerheid aan een boom als je passeert.
Ik zie ze maar zelden, dus ik dacht dat ze een huisje hadden op het recreatiepark hier in de buurt, maar laatst zag ik ze in de auto stappen. Ze komen dus speciaal hierheen om dat monster uit te laten :jank: Blijf lekker in je eigen tokkiewijk :evil:
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door laeken »

Lastige toestand met Feta en lanai. Ik herken het heel erg. Bas en Guus maar snappen en snauwen om te voorkomen dat de grote honden op ze gaan trommelen of soms erger. Ik vind dat vreselijk maar in die situaties kun je niks meer doen. Ik probeer soms de grote hond te pakken maar dat is wel met groot risico op een beet. Veel honden zijn dan opgewonden en vastpakken door een vreemde die al irritatie laat zien is niet altijd wat zo'n hond toelaat. Zolang ze niet lelijk doen tegen mijn honden laat ik het maar gaan. Hoe vervelend ook.
Roepen doe ik niet meer. Dat fokt vooral Guus enorm op en die gaat dan wel hakken. Hij is enorm reactief op mijn gedrag. Als ik een hond weg wil duwen staat hij me bij dus ik moet het hem echt zelf laten regelen. Bas kan ik optillen en dan is ze stil en kalm.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Marlett »

Ik moest pas op een vrij smal pad een reactieve herder met een kleine vrouw passeren... Ik heb toen toch mijn honden opgetild, maar met de kont naar voren en de kop naar achter, zo konden ze hem niet zien en dus ook niet in gremlins veranderen. (ik zie dat dus helemaal voor me :LOL: )
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Als ze niet agressief zijn, vind ik het niet per sé leuk, maar ook niet dramatisch. Mijn honden zijn niet superklein, maar Alfil weegt nog geen 10 kilo en is nog steeds wat labiel en ook minder stabiel in zijn hoofd. Lily heeft geen last van dit soort honden dus die laat ik het zelf uitzoeken. Als ik zie dat Alfil het vervelend vindt of ik het zelf niet vertrouw, ga ik ertussen staan en met een stenge 'nee!' komt de boodschap eigenlijk altijd wel over.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door laeken »

Alfilillo schreef: 12 mei 2021 14:04 Als ze niet agressief zijn, vind ik het niet per sé leuk, maar ook niet dramatisch. Mijn honden zijn niet superklein, maar Alfil weegt nog geen 10 kilo en is nog steeds wat labiel en ook minder stabiel in zijn hoofd. Lily heeft geen last van dit soort honden dus die laat ik het zelf uitzoeken. Als ik zie dat Alfil het vervelend vindt of ik het zelf niet vertrouw, ga ik ertussen staan en met een stenge 'nee!' komt de boodschap eigenlijk altijd wel over.
Mij gaat het erom dat ik het aso vind dat je je hond zo op iemand met zijn honden af laat stuiven en die persoon ermee laat dealen. Ik ben ooit al wandelend een labradoodle tegengekomen. Beest was denk ik 10 maanden en enorm groot. Die kreeg dus lettterlijk de gekke 5 minuten over mijn honden heen. Tom die doodziek was zat aan de flex en voor ik het wist stoof die hond heen en weer door de flex. Echt met een rotvaart en niet te stoppen. Dus Tom vloog mee. En Bas werd echt vertrapt. Ze piepten en snauwde van zich af maar die hond zag ze niet eens staan. Was puur speelgoed voor hem. De baas liep gewoon weg. Mijn partner heeft die hond aan zijn nekvel moeten pakken om de ellende te stoppen. Super lief beest verder maar het was niet fijn.

En een keer een husky. Is hij lief? Ja super lief. En hij liep los. Kan ik de honden ook loslaten? Ja hoor. Geen probleem. Binnen 2 seconde had die hond Bas te grazen genomen en wilde met haar gaan schudden. Wederom aan het nekvel en poten van de grond. LOSSSS! Goddank deed hij dat. :schrik:
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Alfilillo »

laeken schreef: 12 mei 2021 14:33
Alfilillo schreef: 12 mei 2021 14:04 Als ze niet agressief zijn, vind ik het niet per sé leuk, maar ook niet dramatisch. Mijn honden zijn niet superklein, maar Alfil weegt nog geen 10 kilo en is nog steeds wat labiel en ook minder stabiel in zijn hoofd. Lily heeft geen last van dit soort honden dus die laat ik het zelf uitzoeken. Als ik zie dat Alfil het vervelend vindt of ik het zelf niet vertrouw, ga ik ertussen staan en met een stenge 'nee!' komt de boodschap eigenlijk altijd wel over.
Mij gaat het erom dat ik het aso vind dat je je hond zo op iemand met zijn honden af laat stuiven en die persoon ermee laat dealen. Ik ben ooit al wandelend een labradoodle tegengekomen. Beest was denk ik 10 maanden en enorm groot. Die kreeg dus lettterlijk de gekke 5 minuten over mijn honden heen. Tom die doodziek was zat aan de flex en voor ik het wist stoof die hond heen en weer door de flex. Echt met een rotvaart en niet te stoppen. Dus Tom vloog mee. En Bas werd echt vertrapt. Ze piepten en snauwde van zich af maar die hond zag ze niet eens staan. Was puur speelgoed voor hem. De baas liep gewoon weg. Mijn partner heeft die hond aan zijn nekvel moeten pakken om de ellende te stoppen. Super lief beest verder maar het was niet fijn.

En een keer een husky. Is hij lief? Ja super lief. En hij liep los. Kan ik de honden ook loslaten? Ja hoor. Geen probleem. Binnen 2 seconde had die hond Bas te grazen genomen en wilde met haar gaan schudden. Wederom aan het nekvel en poten van de grond. LOSSSS! Goddank deed hij dat. :schrik:
Dat is idd hartstikke aso, zeker als de baas dan ook nog wegloopt. Ik maak het zelden mee gelukkig. Wel een paar keer gehad dat ik moest uitleggen dat ik niet wilde dat een wat lompe hond contact maakte met Alfil omdat hij dus nog heel labiel was, maar dat zag je niet aan de buitenkant. Met wat uitleg greep de baas dan meestal wel in. Gelukkig was Lily er ook nog, bij een lompe hond sprong ze er altijd tussen: blaffen, aandacht afleiden... :I: . (Ik bedenk nu dat ze dat al lang niet meer gedaan heeft, wat een goed teken is.)
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door laeken »

Meestal gaat het inderdaad prima hoor. Ik vind het vaak zelfs wel leuk als ze een lieve grote hond ontmoeten. Even snuffelen en misschien een beetje spelen. Super leuk. Alleen moet de baas dan wel aanwezig zijn en ik ook weten van de hond dat hij lief is. Aanstormende honden weet ik niks van. Dan is alles hectisch en op hoop van zegen. Dat vind ik niet fijn. Welk geslacht? Bas optillen? Wie van de twee lange lijn geven of los houden? Beetje lastig en plotseling vaak. En meestal prima. Eens.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Kleine hondjes-topic

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier gaat Elco sowieso op de arm als er een hond komt buurten, tenzij het een bekende is waarvan ik weet dat het goed zal gaan. Probleem is namelijk dat Elco's grenzen gewoon niet serieus genomen worden door andere honden. Zelfs vaak niet door normaal echt sociale honden. Hadden we laatst. Herder die normaal gesproken gewoon netjes doorloopt, dus ik had Elco achter me geparkeerd ipv opgetild. Gait wel de lengte van de lijn gegeven. Hond loopt eerst richting Gait, die subtiel aangeeft geen zin te hebben, dus herder draait meteen af en komt naar Elco toe. Terwijl hij normaal gesproken goed luistert, bleef hij nu gewoon doorlopen. Dus ja, dan blokkeer ik zo'n hond maar even. Baas had hem ook al snel te pakken.
Ik heb Gait dus als buffer in situaties van (te) vriendelijke, buurtende honden. Of hij leidt ze af, of hij negeert ze, of hij maakt even kort en goed duidelijk dat de andere hond moet opzouten. En anders komt hij bij mij schuilen, als het er eentje is die weinig goeds in de zin heeft en te groot en sterk voor Gait. Maar goed, Gait wordt over het algemeen dus juist wél heel serieus genomen door andere honden.
Maar als ik het niet vertrouw, sta ik dus met twee honden onder m'n armen en sta ik klaar om voeten en knieën te gebruiken om de andere hond weg te houden
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”