Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sportgeschikt gebouwd...

Moderator: moderatorteam

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Sportgeschikt gebouwd...

Ongelezen bericht door Badu »

Even buiten het geschikte temperament dat een hond nodig heeft....
Wanneer is een hond goed gebouwd om mee te kunnen sporten en dan met name agility?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Sportgeschikt gebouwd...

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou denken:
- Genoeg pootlengte maar niet zodat het slungelig en onhandig word
- Vierkant of lichtgestrekt gebouwd
- Hoekingen in balans (beweegt efficienter)
- Sterke toplijn
- Niet te zwaar gebouwd, ook niet extreem iel

Dat zijn de punten waar ik naar zou kijken.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Eens met Maeve, behalve de vierkante bouw, ik ga meer voor duidelijk gestrekte bouw. Vierkant vind ik altijd wat moeilijk springen. Dus langer dan hoog. En dan uiteraard niet als in de teckel, dat is weer te lang.
Gr. Aniek

Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:Eens met Maeve, behalve de vierkante bouw, ik ga meer voor duidelijk gestrekte bouw. Vierkant vind ik altijd wat moeilijk springen. Dus langer dan hoog. En dan uiteraard niet als in de teckel, dat is weer te lang.
Ja, mijn voorkeur zou ook uitgaan naar licht gestrekt. Wat ik bedoelde is eigenlijk dat een vierkant gebouwde hond nog iets geschikter is dan een erg gestrekte hond als inderdaad een Teckel. Hoewel ik dit seizoen een beginnerscursus heb gedaan met een Teckel en dat vond ze prachtig! Maar door die korte pootjes en lange rug (terwijl die voor een Teckel nog best sterk is) zou ik geen hoge verwachtingen moeten hebben en al helemaal geen wedstrijdniveau verwachten.
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Ongelezen bericht door rakker2000 »

er heeft een ruwhaar teckel in de behendigheid gelopen en die liep in de bsmall
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

In ieder geval met sterke banden en pezen. Soms zie je bij ons ras (ook bij andere hoor) van die flubberhakken en polsen dat is niet echt goed natuurlijk.
Voldoende gehoekt, vooral vóór om de klappen op te kunnen vangen. Om te springen moeten ze achter goed gehoekt zijn, als ze dat niet zijn is de kracht gewoon wat minder maar dat kan denk ik niet veel kwaad. Behalve als ze zo steil zijn dat knieën en hakken vreemd bewegen. Als ze voor zo steil zijn als een plankje werkt de schouder niet echt meer als een schokdemper en dat lijkt me slecht. Ook uitdraaiende ellebogen hebben volgens mij meer te verduren.
Licht gestrekt heeft meer voordeel als vierkant maar vierkant zijn heeft qua belasting denk ik geen nadeel.
Zoals onze standaard voorschrijft zou een hond prima kunnen sporten.
Ik zie wel honden lopen op wedstrijden die echt niet helemaal jofel gebouwd zijn maar toch geweldig lopen. Gewoon op karakter. Het is natuurlijk een combi tussen alles. De hond zijn bouw en karakter en de wisselwerking met de handler.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Hebben jullie foto's van een perfect gebouwde sporthond?
Hoekingen in balans, hoe kan je dat opmeten? Zijn daar verhoudingen voor?
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

De bouw en conditie van de handler is dan weer een verhaal apart :F:
Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:Hebben jullie foto's van een perfect gebouwde sporthond?
Hoekingen in balans, hoe kan je dat opmeten? Zijn daar verhoudingen voor?
Ik wil mijn eigen hond absoluut niet als perfect betitelen, maar hij voldoet wel aan de meeste van mijn eisen wat betreft een gezonde bouw:

Afbeelding
Licht gestrekt, een rechte sterke rug, hoekingen in balans (zowel voor als achter voldoende gehoekt. Als hij voor nu steiler was dan achter, kwam zijn gangwerk niet goed uit waardoor hij de neiging zou hebben tot telgang. Met hoekingen in balans kunnen ze zoveel mogelijk snelheid maken met zo min mogelijk moeite en energie eigenlijk, dat is behoorlijk efficient dus. Volgens mij bereik je hetzelfde effect met minder hoeking, zolang het voor en achter maar hetzelfde is, maar at verhaal van Sonja over schokken opvangen bij meer hoeking klinkt heel logisch. Het enige minpunt aan Nilo is dat hij wat mij betreft niet nog minder pootlengte hoeft te hebben.
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Budkes schreef:Eens met Maeve, behalve de vierkante bouw, ik ga meer voor duidelijk gestrekte bouw. Vierkant vind ik altijd wat moeilijk springen. Dus langer dan hoog. En dan uiteraard niet als in de teckel, dat is weer te lang.
Vierkante bouw is geen enkel probleem, een pumi hoort kwadratisch gebouwd te zijn en die zijn bij uitstek geschikt voor behendigheid :ok:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

vind Cooper wel een superbouw hebben :cheer:
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
Badu
Zeer actief
Contacteer:

lonneke schreef:vind Cooper wel een superbouw hebben :cheer:
Heb je een standfoto van Cooper?
Afbeelding

lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
lonneke schreef:vind Cooper wel een superbouw hebben :cheer:
Heb je een standfoto van Cooper?
hmm moet ik even zoeken want dat mormel staat nooit stil :boos:
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

heb je hier iets aan:

Afbeelding
Afbeelding
SimoneA
Zeer actief

Ongelezen bericht door SimoneA »

Ik denk dat je ook buiten de bouw moet kijken naar de vereniging (FHN/ Cyno) waar je wil lopen. FHN heeft meer hoogte klasses dan cyno.

Als je een hond hebt hebt die net aan in een grotere klasse valt ben je niet blij, tenminste ik zou dat niet zijn. Meer belasting en zeker als je een wat zwaarder ras hebt (vb retriever, sommige kelpies).

Heeft dus niet met de bouw zelf maar met de hoogte te maken.

Groetjes Simone
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Ongelezen bericht door rakker2000 »

ik had dus met chezz zo dat hij bij fhn hoger sprong dan bij cyno. maar chezz is een hondje
dat vrij makkelijk springt.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

SimoneA schreef:Ik denk dat je ook buiten de bouw moet kijken naar de vereniging (FHN/ Cyno) waar je wil lopen. FHN heeft meer hoogte klasses dan cyno.

Als je een hond hebt hebt die net aan in een grotere klasse valt ben je niet blij, tenminste ik zou dat niet zijn. Meer belasting en zeker als je een wat zwaarder ras hebt (vb retriever, sommige kelpies).

Heeft dus niet met de bouw zelf maar met de hoogte te maken.

Groetjes Simone
Dat is idd wel iets om rekening mee te houden :ok: Hondje is tegen de tijd dat ik wil gaan sporten niet meer dan 45 cm hoog. Hij springt nu (5,5 maand) wel al vanuit stilstand op de eetkamertafel :denken: Gelukkig durfde hij er niet af... hoogtevrees :lol1:

@lonneke Of hij sportgeschikt gebouwd is weet ik niet, geen verstand van :wink: Het is wel een mooi, rank hondje :E:
Afbeelding

Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

mmm als 1e komt zo in mij op:

Ik zou ook toevoegen de flexibiliteit / buigzaamheid van de rug in het horizontale vlak. Een hond moet zich als het ware om de staander van sprong heen kunnen vouwen / krullen, zeker voor de meer ingewikkelde parcoursen. Een hoekig gebouwde hond zal sneller hoekig over de sprong heen gaan..dus recht omhoog, recht naar voren en dan pas recht de bocht om. Het is mooier als dit in een vloeiende beweging gaat.

En van daar uit weer snel kunnen versnellen. Daarnaast denk ik ook dat zeker voor de raakvlakken een hond snel in een lage positie kunnen komen en ook van daaruit weer snel kunnen versnellen. Honden die hoger en stijver op de poten staan zullen eerder afremmen naar het einde toe.

Ook krachtig zowel in de voorhand als in de achterhand van belang. Een hond moet niet alleen vanuit zijn achterhand springen, dan lanceert hij zich als het ware over de sprong.

groetjes
Nanda
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Mmmm dat is inderdaad wel moeilijk. Licht gestrekt heeft denk ik wel de voorkeur, maar vierkant moet ook kunnen. Te veel strekking is niet handig, niet alleen met springen, maar denkt ook aan de rug in de paaltjes, 2 of meer kronkels maken :S. Inderdaad is buiging in de rug ook belangrijk. Kay is snel, maar ook flexibel in de rug. In de toekomst wil ik ook met Santos(reu van mijn moeder) behendigheid gaan doen (de grote Amerikaanse type Schotse Collie) (als we voldoende gehoorzaamheid op opgebouwd). Ondanks dat hij dezelfde snelheid heeft als Kay, zal het met hem moeilijker worden, want doordat hij erg stijf is in de rug, is hij totaal niet zo wendbaar. Als hij achter Kay aan rent en Kay draait ineens om, dan rent Santos nog behoorlijk wat meters door. Hij heeft nu een trucje. Pakt Kay's staart beet en laat zich omtrekken :goeie: .
Hoog op de poten (zeker bij een vierkant bouw) geeft meer snelheid. Een goed oplopende buiklijn geeft meer ruimte bij de achterpoten.

Een sterke achterhand, voor de afzet van een hindernis, maar ook als moter voor snelheid, maar ook voor de wendingen.

Een ranke bouw, met wel voldoende bone. Ik probeer even wat types naast elkaar te zetten. Types die van nature forser gebouwd zijn (ik dacht aan newfoundlander, maar voor minder verschil nemen we even de labrador die toch ook redelijk compact in bouw zijn, of de wetterhoun) zullen minder snel, maar ook veel hoger belast worden, dan types als een border collie of windhond. Die compactere bouw geeft namelijk mee dat de honden minder makkelijk die rug naar links of rechts kunnen buigen. Ze hebben overigens vaak juist wel meer kracht.
Ik denk overigens niet alleen aan de breedte. Niet te groot is overigens ook wel handig. Kruipend door een tunnel, is 1 belastend, maar ook tijdsverlies.

Een goed schouder, met voldoende ruimte en bespiering. Een schouder die de ruimte geeft om de poot te kunnen strekken. Een niet de diepe en of brede borst, want dat belemmerd het schouder en of been.

Ik denk dat de bouw vergelijkbaar is met die van een springpaard???? Krachtig maar atletisch. In tegenstelling tot de dressuurpaarden die juist meestal lang en rank zijn, zijn de springpaarden toch wat forser, met vooral veel bil!

Zie ook het verschil in bouw van een atlethieker hardloop, hordeloop)tegen over die van een boxer (als in zin van vechtsport, niet hond) bijvoorbeeld

Ik denk dat Kay ook een prima bouw heeft, maar heb er neit echt een goede foto van. Alhoewel zijn benen ook niet korter hadden gehoeven wat mij betreft...... (zal later foto maken)

Kijk verschillende bouwen kunnen prima behendigheid doen. Het gaat om alle punten bij elkaar. Niet elke hond kan op alle vlakken de perfecte bouw ergens voor hebben er is altijd een belemmer punt... Het gaat om de losse elementen die het geheel maken. een zwak punt (lange rug) kan gecompenseerd worden door een sterk punt (krachtige achterhand)
Afbeelding
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Zelf vind ik Elroy 1 van de mooist gebouwde honden (qua kleur niet :)). Danielle (fokker NOYTCB) heeft hem eens gebruikt voor 1 van zijn nestje..super keuze.

Elroy is gespierd, lenig, kan mega kort draaien, maar heeft ook de kracht om lang te springen, acceleert super en nog eens mega fijne sociale hond die met je wil werken.

Hier een foto van hem:

http://www.bordercollies.nl/dispimage.s ... =bkuh%7E4a

Een pupje van hem :I:
Afbeelding
MrsKaia
Actief
Mijn ras(sen): grote poedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door MrsKaia »

Het is een boek van inmiddels 11 jaar oud, dus verbeter me als deze "regel" niet meer bestaat of is aangepast, maar het boek Dog Agility van Margaret H. Bonham geeft als ideale bouw het volgende:
- De schouders moeten goed gevormd zijn en in een hoek van ca. 30 graden staan;
- Middenstuk met borstkas moet ei-vormig zijn;
- Lage staartaanzet;
- Stevige, goed gevormde heupen;
- Onderkant achterpoten (sprong?) niet te lang of te kort;
- Ellebogen vlak tegen de borst;
- Compacte voeten met welgevormde boog, geen tenen die uit elkaar staan.
Ik heb het plaatje waar bovenstaande beschrijving naar verwijst in scan (onderschrift engelstalig). Als je geïnteresseerd bent, pm ik je het linkje (volgens mij mag ik de link naar het plaatje hier niet plaatsen). Het boek meldt ook nog dat je niet per se een specifiek ras nodig hebt om mee te kunnen doen met agility. Als je hond gezond is, en je kan hem makkelijk een paar eenvoudige commando's leren, dan heb je al een agility-hond. Zelfs leeftijd is niet belangrijk, zolang je hond maar actief en gezond is. Alleen van de honden die in een wat langzamer tempo groeien (bijv. de Berner Sennen) daarvan raden ze aan om met 1,5-2 jaar pas te beginnen met agility, omdat er in deze sport aardig wat kracht op de gewrichten wordt uitgeoefend.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Zo eens een foto gepoogd te maken van Kay in stand. Ben ik niet erg goed in en Kay vond het maar stom. Hij lijkt op de foto haast wel vierkant gebouwd i.p.v licht gestrekt?

Afbeelding

Nou kan dit een sportgeschikte bouw zijn? (zo niet dan stoppen we per direct haha)
Afbeelding
Agility addict
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Phalene
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agility addict »

Ik denk inderdaad dat je maar beter kunt stoppen met Kay, dierenmishandeling om met zo'n hond te sporten! Als ik jou was zou ik hem ook meteen herplaatsen, ik weet nog wel een leuk adresje.. :wink:
Afbeelding
Meer informatie over de pupjes op; http://phalenepups.webs.com
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik denk dat een vierkante hond het voordeel heeft om korter te kunnen draaien (net als een korte wielbasis bij auto's) en een hond die wat langer dan hoog is beter kan accelereren. Beide heeft voordelen en het ligt natuurlijk aan het parcours wat het meest voordelig is.

Wat betreft sportgeschikt lijkt iedere hond zonder overdrijvingen en afwijkingen me geschikt. Niet om de top te halen overigens maar dat is deels ook afhankelijk van karakter en handler.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”